شناسه خبر : 45055

پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار بدهی معوق به بانک توسعه اسلامی / ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شد

پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار بدهی معوق به بانک توسعه اسلامی / ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شد

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی گفت: در دولت سیزدهم ۳۰۰ میلیون دلار بدهی به بانک توسعه اسلامی معوق پرداخت شد و در نتیجه آن ۱۲ پروژه معوق وارد فاز تکمیلی شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی فکری روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه گذاری گفت: مهمترین خدمت اطلس سرمایه گذاری کاهش هزینه سرمایه گذاری از طریق مکان یابی مناسب است.

وی افزود: یکی از ابزارهایی بود که سابقه آن به دهه ۸۰ باز می گردد و از ابتدای دولت قول داده بودیم که به اتمام برسانیم.

وی درخصوص جذب سرمایه گذاری در طول دوره دولت سیزدهم گفت: راهبرد کلان دولت توسعه روابط با کشورهای همسایه است و در این راستا مجموع حجم سرمایه گذاری جذب شده ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است و نخستین کشور روسیه ، چین، امارات متحده و بعد ایرانیان خارج از کشور، ترکیه، عراق و هند در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

وی افزود: در شرایطی که تغییری در محدودیت روابط و مناطق پیرامونی نداشتیم میزان جذب سرمایه معتبر افزایش قابل توجهی داشته است.

معاون وزیر گفت: سرمایه گذاران در بخش‌های مختلفی وجود داشت بیشترین سرمایه گذاری خارجی نزدیک به پنج میلیارد دلار در این بخش است و بخش صنعت در بخش بعدی قرار دارد.

وی درباره ارتباط با نهادهای بین المللی گفت: در دولت سیزدهم مقرر شد دیگر منتظر رفع تحریم نباشیم و راه های برقراری ارتباط را پیدا کنیم یکی از کارهای ابتدایی تسویه مطالبات بود و سیاست کلی برای اصلاح روابط با کشورهای اسلامی بود و در مرحله بعد وارد تسویه بدهی بود در بانک توسعه اسلامی از طریق عراق ۳۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های معوق پرداخت شد و ۱۲ پروژه نیمه کاره دوباره فعال و در مسیر تکمیل قرار گرفت.

فکری بیان کرد: توسعه روابط با کشورهای اسلامی را در صندوق اوپک وارد کردیم و علاوه بر کار دیپلماتیک تلاش شد از رای خود در حوزه های مختلف بهره اقتصادی داشته باشیم.

وی اظهارداشت: مذاکراتی را برای تامین مالی پروژه‌هایی که منافع دو طرف وجود دارد را انجام دادیم برای نمونه با کشور روسیه مذاکراتی را آغاز کردیم.

معاون وزیر افزود: همکاری با مجامع بین المللی دیگر سیاست ما بود و برای مثال نخستین مجمع بین المللی به تازگی عضو آن شدیم شانگهای است و ماه آینده جلسه کارگروه سازمان همکاری اسلامی در ایران برگزار می‌شود.

وی گفت: اخذ مجوز سرمایه گذاری برای اتباع خارجی الزامی نیست و اتباع می‌توانند در طرح‌های کوچک و بزرگ حضور داشته باشند .‌

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری چین

معاون وزیر گفت: در چین تصمیم گیری آرام و با ملاحظه تمام شرایط انجام می‌شود و در دو سال تلاش کردیم موانع را برطرف کردیم و تصمیمات و قوانین جدید مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران است را رفع کنیم این مانع اصلی است که باید رفع شود.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته میزان سرمایه گذاری کشور چین ۱۰ برابر رشد داشت و برابر سه میلیارد دلار بود و در حوزه لجستیک، بندری، معدنی و انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کردند.

فکری ادامه داد: روسیه بیشتر در طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری می‌کنند و در مقابل کشور چین شرکت‌های کوچک با طرح‌های بیشتری سرمایه گذاری کردند و بیشترین میزان سرمایه گذاری در استان ایلام انجام شده و بیشتر طرح‌های نفتی بودند.‌

وی بیان کرد: مهمترین مشوق برای سرمایه گذاران، مشوق ارزی بود و نرخ‌های ترجیحی برای خرید ارز سرمایه گذار (بالاتر از نرخ مبادله ای) در نظر گرفته شده است و در ماه‌های اخیر بانک مرکزی این مورد را پذیرفته و مورد استقبال قرار گرفته است و امیدواریم بانک مرکزی گستره فعالیت خود را افزایش دهیم و سرمایه گذاران بیشتری جذب کنیم.

ارسال نظر