شناسه خبر : 41061

مجموع صید و آبزی‌پروری به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید

مجموع صید و آبزی‌پروری به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: بنابر آمار،مجموع تولید آبزیان در کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: بنابر آمار مجموع تولید آبزیان اعم از صید و آبزی پروری حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است، اما با پتانسیل منابع آبی در شمال و جنوب کشور طی یک برنامه منسجم ۵ ساله امکان افزایش تولید به ۳.۵ میلیون تن دست یافتنی است.

به گفته او، با توجه به میزان تولید و سرانه مصرف آبزیان در کشور کمبودی در عرضه نداریم که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات جبران کنیم.

قاسمی در واکنش به واردات آبزیان به بهانه تنظیم بازار در کشور افزود: بنابر آمار اختلاف قیمت آبزیان از مزرعه تا سفره گا‌ها در پی سودجویی عوامل واسطه و دلال به ۳۰۰ درصد هم می‌رسد که برای کنترل قیمت آبزیان راهی جز اصلاح نظام توزیع و حذف دلال و عوامل واسطه نداریم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه اختلاف سرانه مصرف آبزیان کشور ما با متوسط دنیا بیش از ۳ برابر است، گفت: فرهنگ سازی مصرف، حذف عوامل دلال و واسطه به منظور توزیع پروتئین سالم با نرخ مناسب و همچنین فرآوری مناسب محصول راهکار اساسی در راستای ارتقای سرانه مصرف محسوب می‌شود چراکه در شرایط کنونی عرضه ماهی و میگو به صورت کامل منسوخ شده است. از این رو با توسعه زنجیره تبدیل در راستای فرآوری و بسته بندی مناسب محصول باید اقدام شود.

او گفت: در سنوات اخیر واردات ماهی بی کیفیت تیلاپیا ضربه مهلکی به ماهیان سردآبی وارد کرد که تکرار مجدد این امر منجر به ورشکستگی و خروج تعدادی از تولیدکنندگان خواهد شد.

 

ارسال نظر