شناسه خبر : 39603

۱۰۷ لکوموتیو از چرخه فعالیت خارج شد

107 لکوموتیو از چرخه فعالیت خارج شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمبود لکوموتیو به گلوگاه‌ مهم حمل ونقل ریلی در بخش باری تبدیل شده، گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد لکوموتیوهای در گردش بخش خصوصی، مشکلات مالی و عدم توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری این لکوموتیوهاست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، درباره کمبود لکوموتیو و اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای جبران این کمبود اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فعلی حمل ونقل ریلی کمبود لکوموتیو در گردش و آماده به کار است و در سه سال گذشته علیرغم افزایش مجموع لکوموتیوهای موجود از 954 به 991 دستگاه، تعداد لکوموتیوهای آماده به کار از 583 به 513 دستگاه کاهش پیدا کرد و عملاً 107 لکوموتیو از چرخه فعالیت خارج شده است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر کمبود لکوموتیو به یکی از گلوگاه‌های مهم حمل ونقل ریلی به خصوص در بخش باری تبدیل شده‌است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به سهم بخش خصوصی در مالکیت لکوموتیو گفت: در حال حاضر حدود 18 درصد از لکوموتیوهای موجود یعنی 177 دستگاه در مالکیت شرکت‌های خصوصی است که با توجه به آیین نامه تعیین سهم بهینه بخش دولتی و غیر دولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن باید این میزان افزایش یابد. علاوه بر این باتوجه به تقاضای موجود در بخش حمل ونقل ریلی، به ورود 900 دستگاه لکوموتیو جدید در سه سال اینده، به چرخه حمل ونقل ریلی نیاز داریم.

افندی‌زاده همچنین با اشاره به مشکلات مربوط به وضعیت مالی شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو و کاهش محسوس تعداد لکوموتیوهای آماده به‌کار بخش خصوصی از ابتدای سال ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد لکوموتیوهای در گردش بخش خصوصی، مشکلات مالی و عدم توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری این لکوموتیوهاست.

البته در این خصوص اقدامات سازنده‌ای به منظور افزایش هماهنگی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسویه مطالبات شرکت‌های مالک لکوموتیو صورت گرفته و پیشنهاد شده که از این پس قراردادی سه جانبه بین شرکت راه‌آهن، شرکت‌های مالک لکوموتیو و شرکت‌های مالک واگن منعقد و سهم مالکانه لکوموتیو مستقیماً پرداخت و از انباشت مطالبات و ایجاد مشکلاتی ازجمله خروج لکوموتیوها از سرویس جلوگیری شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه دستگاه‌های ذی‌ربط، وضعیت کنونی ناوگان حمل ونقل ریلی و به‌طور خاص موضوع کمبود لکوموتیو را مورد توجه ویژه قرار داده و با حل این مشکل گام بلندی در پیشبرد وضعیت حمل‌ونقل کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه بردارند.

 

ارسال نظر