شناسه خبر : 37726

ایجاد بیش از ۱۶۰ هزار کسب‌وکار خانگی در دولت سیزدهم

ایجاد بیش از ۱۶۰ هزار کسب‌وکار خانگی در دولت سیزدهم

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۱۶۰هزار کسب‌وکار خانگی در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، تسهیلگری و مانع زدایی در صدور مجوزهای کسب و کار از جمله مشاغل خانگی بود و در همین راستا از 512رشته مصوب شغل خانگی، مجوز 95درصد رشته های خانگی به صورت لحظه ای صادر می شود.

از جمله اقدامات دولت در طی 2سال خدمت حفظ تعادل در بازار کار موفق به ایجاد 290هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی و روستایی، رشد 100درصدی تسهیلات و رشد 200درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی شده است.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار برتوسعه بازار مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت:در سال‌جاری تمرکز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر توسعه بازار مشاغل خانگی است. سال گذشته دغدغه اصلی ما مجوز بود که خوشبختانه شرایط مساعد شد و شاهد تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌و‌کار هستیم، امسال نیز تمرکز خود را بر توسعه بازار مشاغل خانگی گذاشته‌ایم.

کریمی‌بیرانوند، هدف‌گذاری اشتغال ایجابی را در سال‌جاری رسیدن به 15درصد دانست و توضیح داد: در واقع از یک میلیون شغلی که باید ایجاد شود، 15درصد در حوزه مشاغل خانگی باشد، این چشم‌انداز برای چهار ساله دولت بوده که با توجه به اینکه در دو سال اول به 10درصد رسیده‌ایم امید است در سومین سال فعالیت دولت، آمار 15 درصد به نتیجه برسد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبارات مشاغلی خانگی 35درصد از طرف دولت افزایش پیدا کرده است و طبق قولی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم تا مهرماه اگر 70درصد از اعتبار موجود را مصرف کنیم، اعتبار افزایش می‌یابد.

وی توجه به مشاغل خانگی با رویکرد توسعه پشتیبانی از کارفرمایان در دستور کار دولت است، گفت: البته نه اینکه حمایت از  اشتغال مستقل خانگی را نداشته باشیم،  ولی اولویت پشتیبانی از کارفرمایان در ایجاد اشتغال خانگی هم پررنگ است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پارسال 10 درصد مشاغل ایجادی، مربوط به مشاغل خانگی بود که امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم این عدد به 15 درصد افزایش یابد.

کریمی بیرانوند در مورد طرح مشاغل خانگی گفت: امسال منابع ایجاد مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته با 35 درصد افزایش به رقم 4 هزار میلیارد تومان رسیده و طبق رصد وزارت کار، 10 درصد از مشاغل ایجادی در سال گذشته مربوط به مشاغل خانگی بود که امسال این سهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 15 درصد افزایش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: 220 هزار مجوز در قالب مشاغل خانگی صادر شده و امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم که اگر تا پایان مهرماه 1402، مقدار 70درصد منابع و اعتبارات مشاغل خانگی جذب شود، بانک مرکزی وعده کرده است که اعتبارات جدیدی به طرح مشاغل خانگی اختصاص دهد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: نگرش ما توسعه پشتیبان مشاغل خانگی است. افرادی که می‌توانند با ایجاد مشاغلی چند نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مشغول به‌کار کنند، از آنها حمایت می‌کنیم.

به گزارش تسنیم؛ آزیتا همتیان, رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ویراستی» یکی از تجربیان موفق دولت سیزدهم را دستیابی به کارآمدی‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی افزود: یکی از دستاوردها با تغییر رویکرد در خط‌مشی‌گذاری مشاغل خانگی رخ داد و در این 2سال بیش از 160هزار کسب‌وکار خانگی ایجاد شد.

همتیان اظهار داشت: این آمار نسبت به دولت‌های قبل رشدی بی‌سابقه داشته و با این نقشه راه می‌توان اقتصاد را مردمی کرد.

ارسال نظر