تحقق بیش از ۱۰۲ درصدی تولید در نفت و گاز مارون

تحقق بیش از 102 درصدی تولید در نفت و گاز مارون

علاوه بر اینکه همچنان بیش از ۹۲ درصد گازهای همراه را جمع‌آوری می‌کنیم، جمع‌آوری روزانه ۵ میلیون فوت مکعب گاز نیز طی سه ماه گذشته به انجام رسید.

به گزارش چابک آنلاین، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با گستره‌ای بیش از 3080 کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بهره بردار کشور است که راهبری تولید نفت خام، گاز و میعانات ارزشمند گازی را از 3 میدان مارون، کوپال و شادگان برعهده دارد.

این شرکت همواره سهم حدود 16 درصدی خود از تولید نفت خام کشور را به نحو شایسته‌ای تولید کرده و طی سال‌های اخیر به‌صورت مستمر و به‌عنوان یک راهبرد نوین، بیش از 100 درصد برنامه(تولید) ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران را تحقق بخشیده است.

خوراک پالایشگاه اصفهان به‌صورت کامل توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون تأمین می‌شود و حدود 15 درصد از نفت خام تولیدی این شرکت نیز به بخش صادرات صنعت نفت انتقال می‌یابد.

قباد ناصری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون باور دارد که این شرکت با ایجاد یک زنجیره ارزش بزرگ، در پیشبرد اهداف مرتبط با شعار سال 1402 یعنی «مهار تورم، رشد تولید»، اثربخش‌تر عمل خواهد کرد. در ادامه، گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با محوریت عملکرد سال‌های 1401 و بهار 1402 علاوه بر برنامه‌های آتی شرکت را بخوانید.

 شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در بهار 1402، چه دستاوردهایی را در حوزه تولید داشته است؟

خوشبختانه با تکیه بر توانمندی کارکنان شرکت و تسهیم دانش فنی با شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی که تقریباً همه نیازهای کالایی و فناورانه شرکت را برآورده کرده‌اند، تولید را به میزان 102 درصد برنامه ابلاغی محقق کردیم.

با استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت(MOT) و تفکیک‌گر سیار نفت(MOS)، جمعاً حدود 55 هزار بشکه نفت را در عملیات اسیدکاری و احیای چاه‌های نفت بازیافت و به مدار تولید بازگرداندیم.

و در بخش گاز؟

دربخش گاز نیز دستاوردهای مثبتی داشتیم؛ علاوه بر اینکه همچنان بیش از 92 درصد گازهای همراه را جمع‌آوری می‌کنیم، جمع‌آوری(و جلوگیری از مشعل) روزانه 5 میلیون فوت مکعب گاز نیز طی سه ماه گذشته با انجام اصلاحیه اتصال چاه215 مارون 5 به خط لوله چاه 17 مارون به انجام رسید.علاوه بر این، تعمیرات و ایمن‌سازی 9 کیلومتر خط لوله و آماده‌سازی 5 حلقه چاه تزریقی جهت راه‌اندازی یک ردیف از ایستگاه تزریق گاز مارون را نیز در دست اقدام داریم که به‌زودی وارد مدار تولید خواهد شد.

در خبرها 2 پروژه مهم در راستای افزایش و پایداری تولید به نقل از جنابعالی منتشر شده است؛ این 2 پروژه چه سهمی از برنامه‌های شرکت در خصوص محور مذکور را شامل می‌شوند؟

در یک پروژه، طراحی و اجرای اصلاحیه‌های فرآورشی لازم در مجتمع تفکیک شادگان (کلاستر) و واحدهای بهره‌برداری شماره 3 و 4 مارون جهت ایجاد امکان افزایش تولید تا سقف 120 هزار بشکه در روز، بیش از 95 درصد پیشرفت داشته و خط لوله 10 اینچ جدید آن نیز راه‌اندازی شده است که بخش قابل توجهی از ظرفیت کلی تولید شرکت را تحت تأثیر مثبت خود قرار می‌دهد.

همچنین در راستای افزایش کیفیت نفت خام خوراک پالایشگاهی، یک دستگاه برج هیدروژن سولفوره زدا در واحد بهره‌برداری شماره 5 نصب شد.

این برج با قطر بخش تحتانی و فوقانی به ترتیب 2.5 و 1.8 متر و ارتفاع 48 متر(با احتساب ملحقات داخلی و بیرونی آن)، بیش از 100 تن وزن داشته و ظرفیت عملیاتی آن، 40 هزار بشکه در روز نفت نمکی است؛ برای برپایی این برج عظیم، از دو دستگاه جراثقال فوق سنگین 400 تنی استفاده کردیم.

با راه‌اندازی این برج و سایر تجهیزات فرایندی نصب شده در قالب «پروژه فرآورش نفت ترش مارون»، کیفیت نفت خام (خوراک پالایشگاه‌های داخلی) بهبود یافته و علاوه بر کاهش هزینه‌های پالایشی، کیفیت محصولات پالایشگاهی نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

تعمیرات اساسی در سال 1402 چه شرایطی دارد؟

تعمیرات اساسی کوره‌های پیش گرم کن نفت در مارون 3 و 4 و تعمیرات اساسی نمک‌گیرهای ثقلی نمک‌زدایی‌های مارون 1 و 4 از اهم پروژه‌های ما در سال‌جاری بود.

موضوع عمل به مسئولیت‌های اجتماعی همواره از اولویت‌های شما در کنار رسالت تولیدی بوده است و اقدامات شایسته‌ای را در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی و محرومیت زدایی به انجام رسانده‌اید؛ چکیده‌ای از این اقدامات را تشریح بفرمایید.

مسئولیت‌های اجتماعی در اصل بخشی از رسالت صنعت نفت در قبال همجواران تأسیسات به شمار می‌آید که می‌تواند کاستی‌های موجود در مناطق مختلف بویژه بخش روستایی همجوار تأسیسات را جبران کند.

ما در سال‌های 1401 و 1402 پروژه‌های زیادی را به انجام رساندیم؛ حتی پروژه‌های تولیدی شرکت نیز یک الحاقیه مسئولیت اجتماعی دارند و هزینه‌های قابل توجهی در این حوزه نیز صرف شده است.

به‌صورت تیتروار آبرسانی به 12 روستای همجوار تأسیسات فرایندی با احداث 47 کیلومتر خط لوله در همکاری با آبفا، تأمین تانکرهای آب شرب (هر سرویس 16 هزار لیتر) جهت توزیع در روستاهای کم برخودار همجوار حوزه عملیاتی شرکت برای بخشداری غیزانیه، احداث 2 دهانه پل در روستاهای شهرستان رامشیر با هدف بهبود دسترسی به روستاها و ایجاد زمینه کشاورزی در حدود 100 هکتار از اراضی که پیش از این قابل دسترسی نبوده‌اند.

احداث دو دهانه پل در مسیر چاه‌های 131 و 183 جهت جلوگیری از عبور سیلاب از روی محور اهواز –امیدیه، احداث تندشونده-کندشونده در ورودی روستای رمیص، بازسازی و مرمت پل مسیر روستای بیت ملا داوود، احداث پل بعد از روستای بیت شلش به سمت چاه شماره 18 مارون3 به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر دسترسی به 7 روستای حومه رامشیر، اعزام تیم آتش‌نشانی شرکت جهت اطفای حریق در شهرها و روستاهای همجوار تأسیسات فرایندی و تخصیص ماشین‌آلات راهسازی فعال در پروژه‌ها جهت کمک به احداث کانال، لایروبی آبراه‌ها، تسطیح معابر و غیره، تأمین و نصب 35 عدد چراغ LED 150W با 300 متر کابل‌اندازی در ورزشگاه رامشیر، احداث و تجهیز یک آشپزخانه در یادمان سردار شهید علی هاشمی، آسفالت حیاط و محوطه مدارس روستایی، جمع‌آوری پل فلزی غیزانیه جهت باز کردن مسیر جاده اصلی اهواز سربندر که در اثر برخورد بار ترافیکی، مانع تردد گردیده بود.

علاوه بر این، موفقیت ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در کسب امتیاز «خیلی خوب» از امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان به خاطر عملکرد مثبت در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سیستم مدیریت انرژی(ISO-50001) از نسخه 2011 به 2018، دریافت گواهینامه استاندارد 16000 برای موتورخانه شرکت و تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب نیز در راستای اهداف سازمان به انجام رسیده‌اند.

آیا سال 1401 را سالی مملو از دستاوردهای ایده آل ارزیابی می‌نمایید؟

دقیقاً؛ تحقق 101 درصدی برنامه تولید نفت خام را شاید بتوان مهم‌ترین دستاورد دانست اما این دستاورد در پی پروژه‌های تولیدی، اصلاحی و تعمیراتی محقق شده است.

به پشتوانه همراهی شرکت‌های دانش بنیان در طرح جمع‌آوری گازهای همراه، از سوختن بیش از 10 میلیارد فوت مکعب گاز جلوگیری و با استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت(MOT) و تفکیک‌گر سیار نفت(MOS)، جمعاً 140 هزار بشکه نفت در عملیات اسید کاری و احیای چاه‌های نفت بازیافت و به مدار تولید بازگردانده شد. از طرفی، با انجام حدود 700 مورد عملیات نظارت بر کیفیت و کمیت تولید و 30 مورد اصلاحیه فرایندی مرتبط، مقدمات 30 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت و 20 میلیون فوت مکعب در روز کاهش گاز سوزی فراهم گردید.

افزون بر این موارد، انجام بیش از 2 هزار پروژه کوچک و بزرگ و سایر اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمن‌سازی خطوط لوله، احداث 36 کیلومترخط 10 اینچ از کلاستر شادگان به مارون 3 و مارون 3 به مارون 4 با هدف افزایش تولید به میزان 30 هزار بشکه در روز، ایمن‌سازی 4 کیلومتر خط لوله 14 اینچ انتقال گاز واحدهای تقویت فشار گاز، ایمن‌سازی 8 کیلومتر خط لوله 16 اینچ هدر تزریق گاز مارون، طراحی و اجرای اصلاحیه خط لوله نفت خروجی بهره‌برداری مارون3 بدون کاهش و وقفه در تولید نفت و گاز، تعمیر و تعویض خط لوله 12 اینچ انتقال مایعات گازی کارخانه گاز و گاز مایع-400 به طول 11 کیلومترو جمع‌آوری حدود 64 کیلومتر خطوط لوله مازاد نیز در راستای پایداری تولید به انجام رسید.

تعمیرات اساسی چهار دستگاه توربوپمپ رَستونT.A 1750 ، تعمیرات اساسی دو دستگاه کمپرسور گازی دی مَگ ایستگاه تقویت فشار مارون 4، تعمیرات اساسی کمپرسورگازی ترموداین ایستگاه تقویت فشار گاز بنگستان کوپال، راه‌اندازی و آماده‌سازی دو دستگاه کمپرسور دِلاوال در NGL 400، تعمیرات اساسی 4 دستگاه کمپرسور هوای اینگرسولرند در تقویت مارون 1، 3، 4 و 6، تعمیرات اساسی دو دستگاه کمپرسور هوای بُروم وِید در NGL400؛ تعمیرات اساسی کمپرسور هوای نیومن اسر واحد آماک مارون 3، جابه‌جایی تلمبه تزریق پساب P-35 از نمک‌زدایی مارون1 به نمک‌زدایی مارون3، تعمیرات اساسی یازده دستگاه الکتروپمپ مواد شیمیایی، تعمیراساسی دو دستگاه کف کش نیمه سنگین در تصفیه خانه والفجر رامشیر، تعمیرات اساسی 8 دستگاه ترانس واحدهای عملیاتی، تعمیر 3 دستگاه گیربکس فن گاز پروپان در NGL400، تعمیرات دوره‌ای جرثقال‌های سقفی واحدهای عملیاتی، نصب 4 دستگاه بالابر برقی و جابه‌جایی آن با بالابر‌های دستی واحدهای نمک‌زدایی، ساخت قطعات یدکی سیستم لرزش و سنسورهای سرعت، بهینه‌سازی مصرف انرژی در گستره شرکت، کابل‌اندازی و نصب پایه جهت تأمین برق و ایجاد روشنایی انبار ابزار در گردش حفاری و انجام 6 مورد اصلاحیه مرتبط با نگهداشت تولید و تعویض یا ترمیم پایه‌های دکل برق تأسیسات شرکت نیز در بخش نگهداری و تعمیرات انجام شد.

همچنین حدود 5 هزار مورد عملیات توسط خدمات عملیات در سه بخش خدمات چاه‌ها، خدمات تأسیسات و واحد آزمایش چاه‌ها به انجام رسید.

و پرسش پایانی؛ اهم برنامه‌های آتی شرکت در بازه کوتاه و میان‌مدت را نام ببرید.

راه‌اندازی نمک‌گیرهای ثقلی مارون 1 و 4 و تعمیرات اساسی نمک‌گیر ثقلی مارون 3، احداث 17 کیلومتر خط 10 اینچ از کوپال تا مارون 1 و افزایش تولید از میدان کوپال با بازکردن چاه‌های بسته از طریق اصلاحیه‌های فرایندی. با انجام موارد فوق، علاوه بر 120 هزار بشکه در روز افزایش تولید از میدان شادگان، روزانه 40 هزار بشکه به توان تولید شرکت افزوده خواهد شد.

مواردی که در این گفت‌و‌گو مطرح شد، انجام وظیفه به‌عنوان خدمتگزاران مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و همواره تلاش خواهیم کرد که در راستای نیل به اهداف خرد و کلان کشور عزیزمان گام برداریم.

ارسال نظر