شناسه خبر : 36156

اختصاصی چابک آنلاین؛

صادرات سالانه محصولات نساجی در دنیا ۳۰۰ میلیارد دلار

سهم صنعت نساجی در تولید ناخالص ملی حدود ۱۴ درصد است

صادرات سالانه محصولات نساجی در دنیا  300 میلیارد دلار

صنعت نساجی اهمیت فراوانی برای اقتصاد جهانی دارد و علاوه بر اینکه فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیمی را برای میلیون ها نفر در سراسر جهان فراهم آورده،نقش قابل توجهی هم در تجارت بین المللی و بازرگانی ایفا می کند.

به گزارش چابک آنلاین، اندازه بازار جهانی نساجی در سال 2021 میلادی حدود 1026 میلیارد دلار بوده است.

با رشد مرکب سالانه 7.1 درصدی، پیش بینی می شود که اندازه این صنعت از 1092 میلیارد دلار در سال 2022 به حدود 1765 میلیارد دلار در سال 20229  هم برسد.

ازعوامل قابل ذکر در رشد و اندازه بازار این صنعت ، می توان به افزایش تقاضا برای  پوشاک در صنعت مد و همچنین افزایش پلت فورم های خرید آنلاین اشاره کرد.

این امر می تواند تاثیر بسزایی در رشد صنعت نساجی داشته باشد.

گفته می شود که صادرات سالانه محصولات نساجی در دنیا به بیش از 300 میلیارد دلار در سال بالغ می شود که از این صنعت  به عنوان دومین صنعت مادردنیا یاد می شود.

در این بین، ایران نیز با توجه به سابقه تاریخی خود به طور قاطع توانایی حضور در  بازارهای جهانی را دارد .

چنانکه براساس کارشناسی های به عمل آمده حتی می توان صادرات محصولات نساجی ایران رادرسال به 5 میلیارد دلار یعنی معادل 10 درصد صادرات غیر نفتی رساند.

photo_2023-07-26_12-31-26

ایران نیز همپای کشورهای پیشرفته و مطرح در این صنعت توانسته در شاخه های گوناگون صنعت عظیم نساجی و صنایع وابسته موجبات ارتقا و گسترش را فراهم آورده و با اتکا به مهارت های تکنولوژیک ،نیازهای اساسی این صنعت را مرتفع سازد.

صنعت نساجی یا پوشاک از جمله صنایع مهمی است که حجم عمده ای  از  تجارت و بازرگانی را در بازارهای جهانی و ایران به خود اختصاص داده است .

با این حال، سهم صنعت نساجی در تولید ناخالص ملی حدود 14 درصد برآورد شده است.

میزان اشتغال در صنعت نساجی و پوشاک برابر با 288 هزار نفر یا به عبارتی دیگر 12 درصد از کل صنعت است.

از قرار معلوم، 90 درصد این صنعت متعلق به بخش خصوصی بوده و واحدهایی که مربوط به بخش غیرخصوصی است عملا از چرخه تولید خارج شده اند.

ناگفته پیداست که بخش خصوصی همیشه برای  پایین آوردن قیمت تمام شده کالا وحفظ نیروی با ارزش انسانی خود تلاش مستمرو خستگی ناپذیری دارد.

دراین بین، برای تهیه ماشین آلات، صاحبان صنعت نساجی همواره به دنبال خرید بهترین و به روز ترین ماشین آلات با تاکید برامر کیفیت بوده اند.

photo_2023-07-26_12-36-41

از نظرتامین بخشی ازمواد اولیه مورد نیازصنعت نساجی به دلیل سرمایه گذاری خوب انجام شده درصنعت پتروشیمی و تولید الیاف مصنوعی برای تبدیل  به انواع نخ در حال حاضر این صنعت به خودکفایی رسیده است.

در حال حاضردو دسته عمده الیاف نساجی وجود دارد که شامل الیاف طبیعی  والیاف مصنوعی یا دست ساز است.

آمارهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه ریسندگی الیاف کوتاه از وزارت صمت نشان می دهد که بیشترین تراکم این واحدها به ترتیب در استانهای اصفهان با 49 واحد،یزد با 11 واحد، زنجان با 8 واحد و  قزوین ومازندران هریک دارای 8 واحد هستند.

طبق بررسی های انجمن صنایع نساجی ایران از واحدهای ریسندگی الیاف کوتاه، مشخص شده که حدود 90 واحد فعال تولید کننده نرخ در سیستم ریسندگی الیاف کوتاه شناسایی شده که سه شرکت گسترش صنایع بلوچ، سرچین و مهباد میلان در حال راه اندازی خط تولید وتوسعه بوده و 20 واحد نیز در حال حاضر تعطیل بوده اند.

photo_2023-07-26_12-31-27

در حال حاضر سرانه مصرفی پارچه فاستونی در ایران یک متر مربع در سال برآورد می شود که با احتساب جمعیت 85 میلیون نفری در کشور انتظار می رود که سالیانه 85 میلیون متر مربع پارچه فاستونی نیاز باشد.

با بررسی های به عمل آمده جمع کل تولیدات فاستونی درکشور کمتر از 10 میلیون متر مربع است .

گفته می شود که عمده شرکت های تولید کننده پارچه فاستونی با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید خویش مشغول به فعالیت هستند.

مابقی فاستونی مورد نیاز از طریق مبادی گمرکی وارد کشور می شوند.

درخصوص ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در خطوط ریسندگی الیاف کوتاه نیز به نظرمی رسد که ماشین آلات کارخانجات نساجی شامل شرکت ریتر، زینسر، اشلافهورث، تروشلر، مارزولی و موراتا بیشتر به کار گرفته شده و اخیرا نیزواردات ماشین آلات چینی صورت می گیرد.

گفته می شود که حدود 15 درصد از کارخانجات فعال دراین رسته موفق به نوسازی خطوط خود با به کارگیری ماشین آلات جدیدتر با سال ساخت 2010 به بعد شده اند.

نتایج بررسی ها نشان می دهندکه حدود 25 درصد از تجهیزات این کارخانجات قدمتی بیش از 20سال وگاهی هم 20 تا 40 سال و 25 درصد دیگر قدمتی 10 تا 20 ساله دارند.

 

ارسال نظر