شناسه خبر : 36096

اختصاصی چابک آنلاین؛

مشخصات یک ارتباط موثر چیست؟

مشخصات یک ارتباط موثر چیست؟

فرهنگ فارسی معین ارتباط را به معنی ربط دادن، بستن، پیوند و یا در فرهنگ "وبستر" ارتباط را به معنی عمل ارتباط،برقرار کردن، بخشیدن، انتقال دادن و آگاه ساختن تعریف نموده اند.

به گزارش چابک آنلاین، به طور کلی ارتباط شامل چگونگی بیان مطلب به یک فرد و یا انتقال اطلاعات، تبادل اندیشه و فکر، انتقال مفاهیم ذهنی، انتقال معنی به افراد(مفاهیم ذهنی و احساسات) تعریف شده و نقش بسیار مهمی در رفع نیازهای افراد به یکدیگر، رشد اقتصادی و توسعه ملی، انتقال دانش و ضبط اطلاعات، حل مساله و تصمیم گیری صحیح، افزایش نوآوری، اجتماعی شدن افراد و موجب افزایش قدرت انعطاف و پذیرش مسائل جدید می شود.

در ارتباطات یک تعریف ریاضی از ارتباط مطرح می شود  که اگر معنی مورد نظر در فرستنده پیام را با M و معنی متجلی شده در گیرنده پیام را با M’ نشان دهیم، ارتباط وقتی به صورت کامل برقرارخواهد شد که M=M’  باشد. 

چنانچه M’  از M کمتر از یک باشد ارتباط کامل نیست و در صورتی که M’  نسبت به M برابر صفر باشد عدم ارتباط و در نهایت چنانچه M’  از M بیشتر از یک باشد به نوعی این نوع ارتباط را ارتباط موثر یا اثربخش می نامند.

عوامل تشکیل دهنده یک ارتباط شامل فرستنده، زمینه، پیام، واسطه، بازخورد و گیرنده پیام بوده و ارتباط می تواند با توجه به موقعیت یک طرفه، دوطرفه و یا تعاملی باشد که کامل ترین نوع ارتباط ارتباط تعاملی است.

در مدل ریاضی ارتباط ، اشاره ای به ارتباط موثر داشتیم.

ارتباط موثر رابطه ای است که در آن طرف مقابل پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک می کند.

به عبارتی فرستنده و گیرنده پیام یک احساس رضایت از یکدیگر داشته و طرفین به خواسته و انتظار خود رسیده باشند.

برای اینکه یک ارتباط موثر برقرار شود باید به عواملی مانند کامل بودن، به اندازه بودن، توجه به نیاز های ارتباطی، استحکام داشتن، روشنی و شفافیت، احترام و نزاکت و صحیح بودن آن توجه داشت.

چنانچه به عوامل مطرح شده دقت کنیم موجبات همدلی، حمایت گری و مثبت گرایی در ارتباطات فراهم و تقویت خواهد شد.

در پایان نکات زیر به عنوان جمع بندی مطلب ارائه می شود:

•  همه کارهای ما نوعی ارتباط است.

•  چگونگی ارسال یک پیام چگونگی دریافت آن را تعیین می کند.

•  آنچه اهمیت دارد دریافت پیام است و نه ارسال آن.

•  ارتباط یک جاده دوطرفه است.

•  و نهایتا چگونگی آغاز پیام، نتیجه ارتباط را تعیین می کند.

 

ارسال نظر