شناسه خبر : 34489

بانک‌هاسرمایه در گردش ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دارویی را پرداخت می کنند

بانک‌هاسرمایه در گردش ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دارویی را پرداخت می کنند

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، گفت: ۳۶ قلم دارو و واکسن بیوتکنولوژی در کشور تولید شده و ۱۵ دارو و واکسن نیز در مرحله تحقیق و توسعه شرکت‌ها قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون مهبودی روز چهارشنبه در سومین همایش محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته در هتل المپیک افزود: در حال حاضر چهار میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از تولید داروهای بایوتک در کشور حاصل شده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، فروش داروهای بایوتک در دنیا به ۹۰۰ میلیارد دلار برسد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر ۴۵ شرکت در حوزه تولید داروهای بایوتک در کشور فعالیت دارند و دهه های ۷۰ و ۸۰ دوران طلایی داروهای بایوتک برای ایران بود.

به گفته عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی، در وزارت بهداشت همواره از سال ۷۵ کمیته پزشکی بیوتکنولوژی را داشتیم و انتظار می رود شورای عالی بیوتکنولوژی دوباره در این وزارتخانه احیا شود.

وی با بیان اینکه بزودی با پدیده جدیدی در درمان مواجه خواهیم شد که هزینه زیادی به بیمار و دولت تحمیل خواهد کرد، تصریح کرد: اگر امروز در شرایط مناسبی به لحاظ تولید داروهای بایوتک قرار داریم، ناشی از حمایت ۳۰ ساله است و باید با ایجاد و بسترسازی اقدامات حمایتی، بتوان شرایط مناسبی را از جهت دسترسی و قیمت داروهای برای مردم ایجاد کرد.

پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در سال‌جاری 

 سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو  نیز در این همایش از دستور بانک مرکزی به بانک‌های عامل برای پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد اعتبارات بانکی ما به مقصد حواله نشده و یکی از مشکلات و آشفتگی‌های سازمان غذا و دارو، پیگیری این قبیل امور است که به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: در همین رابطه بانک مرکزی بانک‌های عامل را موظف کرد سرمایه در گردش ۳۰ هزار میلیارد مازاد را با اولویت شرکت‌های دارویی پرداخت کنند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، اهمیت داروهای بایوتک برای ما واضح شده و  در سفری که به روسیه داشتیم، آنها از پیشرفت‌های ایران در حوزه بیوتکنولوژی، شگفت زده بودند، به همین خاطر،  تلاش کرده ایم عمق بدهی‌های بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی کمتر شود.

محمدی با بیان اینکه تولید دارو در یکجا متمرکز نیست، اظهار داشت: ضرورت دارد با توجه به اهمیت تولید دارو و دسترسی راحت تر مردم به این اقلام،  همه ارکان نظام  از صنایع داروسازی حمایت کنند.

وی تصریح کرد:  بیش از ۹۰ درصد مشکلات خارج از سازمان غذا و دارو بوده و  وظیفه ما تسهیل و تسریع فرآیندها و پیگیری نقش دستگاه‌های دیگر است.

ارسال نظر