شناسه خبر : 34020

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود سازی لبنیاتی ها در سال ۱۴۰۱ بیش از سه برابر شد

سهم ناچیز سهامداران از درآمد های شرکت های لبنیاتی

سود سازی لبنیاتی ها در سال 1401 بیش از سه برابر شد

بررسی صورت های مالی شرکت های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد ، درآمد این شرکت ها در سال ۱۴۰۱ به طورمیانگین ۸۸ درصد افزایش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، آمارها نشان می دهند،درسال 1401 درآمد 8 شرکت از 10 شرکت تولیدکننده محصولات لبنیاتی که سهام آنها در بازارسرمایه عرضه شده به حدود 13 هزار و 301 میلیارد تومان رسیده که 88 درصد از ارقام شناسایی شده درصورت های مالی سال 1400 این شرکت ها بیشتر است.

همچنین سودخالص این شرکت ها در سال گذشته با رشد چشمگیر 214 درصدی همراه بوده و به عدد 957 میلیارد تومان رسیده است.

با این حال، مقایسه سودخالص و درآمدهای شناسایی شده در این صنعت نشان می دهد ، بیش از 93 درصد درآمدها صرف هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی شده و تنها 7 درصد آن به عنوان سود خالص صرف پرداخت نقدی به سهامداران و یا افزایش حقوق صاحبان سهام می شود.

موضوعی که بیشترین تاثیر را از بهای تمام شده محصولات و افزایش هزینه های فروش، عمومی و اداری پذیرفته و در بین عناوین مربوط به بهای تمام شده نیز رشد بالای هزینه ها نه از محل خرید شیر خام بلکه از محل افزایش هزینه مواد بسته بندی و مواد جانبی بوده است.

بااین حال،تجربه سال های گذشته نشان داده است،شرکت های لبنیاتی همواره در اخذ مجوز افزایش قیمت محصولات خود موفق عمل کرده اند.

هرچند که برخی از محصولات آنها مشمول قیمت گذاری دستوری شده است، توانسته اند روند سود سازی خود را حتی بالاتراز شاخص های بهای تولیدکننده افزایش دهند.

درجدول زیر درآمد و سود سازی شرکت های لبنیاتی بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجوددر جدول ، نماد های «غشان» ، «غگیلا» و «غفارس» بیشترین رشد درآمدها را به ثبت رسانده اند و بیشترین رشد سود سازی نیز در همین نمادها به ثبت رسیده است.

در این بین، رشد بیش از 500 درصدی سود خالص غفارس قابل توجه است.

گفته می شودکه خط‌ مشی «غفارس»درسال گذشته به گونه‌ای ترسیم شده که با اصلاحات ساختاری در فرآیندهای عملیاتی و محاسبات دقیق بهای تمام شده در جهت افزایش سودآوری برای جبران کمبود های گذشته اقدام شده و این رویه منجر به بهبود وضعیت عملکرد شرکت در سال 1401 نسبت به سال قبل شده و شاهد اجرایی شدن اهداف در جهت افزایش سودآوری سهامداران بوده ایم.

همچنین تعدیل قیمت تمام شده موجودی کالای ساخته شده با توجه به تغییرات مربوط به حذف ارز ترجیحی از ابتدای سال 1401، به عنوان یکی از دلایل مهم افزایش درآمد و سودسازی شرکت های لبنیاتی عنوان شده است.

 

 

 

ارسال نظر