شناسه خبر : 33819

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قطعی شد

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قطعی شد

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند در نهایت تمام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شمارش شدند و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و دور دوم دو هفته بعد برگزار می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:


رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قطعی شد/ تمام آراء شمارش شدند

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ خرداد) برگزار خواهد شد.

دیروز یکشنبه رأس ساعت ۸ صبح شعب اخذ رأی در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه داشت.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود، رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آرا مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

در این انتخابات ۶۰ میلون و ۹۰۴ هزار نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر در خارج کشور، واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت از ۷۰ درصد پایین آمده و به ۶۴ درصد رسیده است.

براساس قوانین انتخابات در ترکیه، هر شهروند فقط در یک مکان ازپیش‌تعیین‌شده می‌تواند رأی بدهد و همچنین دولت حق دارد از شهروندانی که رأی نمی‌دهند، جریمه نقدی دریافت کند، اما این قانون عملاً تاکنون اجرایی نشده است و کسی بابت رأی‌ندان جریمه نشده است.

ارسال نظر