شناسه خبر : 33611

مسکن‌های خالی مشکلی از کمبود مسکن را برطرف نمی‌کند

مسکن‌های خالی مشکلی از کمبود مسکن را برطرف نمی‌کند

طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت ۱۵ شهریور مالیات خانه های خالی اجرایی خواهد شد در صورتی که این خانه ها نمی تواند مشکل مستاجران را برطرف کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، قانون مالیات خانه‌های خالی در سال ۹۹ به تصویب رسید اما مکانیزم شناسایی خانه‌های خالی اشتباه بوده است، پیش از این نیز در سال ۹۸ شناسایی وضعیت واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان راه اندازی شد از این روش قرار بود خانه‌های خالی شناسایی شود، بدین صورت که از طریق دستگاه‌های مرتبط با بخش مسکن، وضعیت سکونت خانه‌ها دریافت می‌شد.

پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، قانون مالیات خانه‌های خالی روال مناسبی پیدا نکرد؛ به طوری که در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تنها یک میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان از این محل به دست آمد. قرار است دولت در سال جاری ۲,۰۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات خانه‌های خالی اخذ کند.

گشت شناسایی خانه‌های خالی

سید جواد سادات فیروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده حاکی از آن است که از امروز در تهران و شهرهای اقماری، گشت‌هایی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری برقرار خواهد شد. مهم‌ترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی، پر کردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران خطاب به صاحبان خانه‌های خالی در شهر تهران و ۴۸ شهر استان تهران اعلام کرد: دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه‌های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری‌ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاه‌های خدمات رسان و… و. استفاده می‌کند و پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های لوکس اعمال خواهد شد. به صرف و صلاح موجران است که خانه‌هایشان را اجاره بدهند.

خلیل محبت‌خواه که در حال حاضر سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس شده است روز گذشته با اشاره به وجود ۶۵ هزار واحد مسکونی خالی در پردیس  گفت: آمار خانه‌های خالی در پردیس و سایر نقاط کشور از طریق سامانه املاک و اسکان دریافت شده که ممکن است در مواردی خانوارها در واحدها ساکن شده باشند و این آمار مقداری تغییر کرده باشد.

ما لیست خانه‌های خالی پردیس را تا پایان ماه جاری به منظور اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهیم و مالیات سنگینی در انتظار مالکان واحدهای خالی است.

بحران کوچ مستأجران / مالیات ستانی راهکار نیست

بیت ستاری، کارشناس مسکن در خصوص اخذ مالیات خانه‌های و تأثیر آن بر روی بازار به مهر گفت: مسکن‌های خالی مشکلی از کمبود مسکن را برطرف نمی‌کند، مسکن‌های خالی مگر چند واحد است نهایت ۵۰ هزار واحد مسکن خالی وجود دارد و این ۵۰ هزار واحد نمی‌تواند راهی را کمبود مسکن نیست.

وی در ادامه بیان کرد: بیشتر خانه‌های خالی برای شرکت‌های خصولتی و بانک‌ها است و این قرار نیست مشکل تقاضا را برطرف کند با توجه به اینکه مسکن خالی در همه کشورها فقط ۵ درصد شهرها را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند تأثیری بر اجاره بها و خرید مسکن داشته باشد و این ادعای کذب است که مالیات خانه‌های خالی می‌تواند راهکاری برای به تعادل رسیدن این بازار باشد.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: وقتی مردم از شهرها به روستاها و حاشیه‌ها می‌روند و از سوی دیگر از کشوری به کشور دیگر می‌روند بحران کوچ است که این روزها رخ داده است و این ادعای سخیفی است که خانه‌های خالی می‌تواند به بازار مسکن کمک کند.

بیت الله ستاری راهکار حل مشکل مسکن را گفت: راهکار حل مشکل مسکن مالیات ستانی از خانه‌های خالی نیست بلکه ساخت و ساز می‌تواند راهکار مناسب باشد و ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌تواند مشکل مسکن را حل کند و گفتن مالیات خانه‌های خالی صحبت سخیفی است که از سوی مسؤولین گفته می‌شود.

مالیات خانه‌های خالی قرار بود که راهکاری باشد برای اینکه صاحبخانه ها مجبور شوند که خانه‌های خود را وارد بازار مسکن کنند اما ظاهراً این هم نمی‌تواند مشکل مسکن را برطرف کند چرا که تا وقتی که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد این مشکل و بحران مسکن ادامه دار خواهد بود.

 
ارسال نظر