شناسه خبر : 33445

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۲۱۰ درصدی ارزش فروش تولیدکنندگان نوشیدنی در بورس

درآمد صادراتی «غبهنوش» و «غدیس» دوبرابر شد

رشد 210 درصدی ارزش فروش تولیدکنندگان نوشیدنی در بورس

با انتشار گزارش عملکرد شرکت های بورسی فعال در صنعت نوشیدنی مشخص شد، با وجود اینکه میزان تولید این شرکت ها در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل عمدتا کاهش یافته است، اما میزان درآمدهای این شرکت ها با افزایش قابل توجهی روبه رو شده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براین اساس،  مجموع ارزش فروش داخلی و صادراتی شرکت های مورد بررسی در اولین ماه سال 1402 به حدود 6 هزار و 433 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با فروردین سال گذشته درحدود 210 درصد رشد کرده است.

در بخش صادراتی نیز تنها دو نماد «غبهنوش » و «غدیس» فروش صادراتی شناسایی کرده اند که مجموع ارزش صادراتی این دو شرکت،حدود 98 درصد رشد داشته و به عدد 71 میلیارد تومان رسیده است.

دراین بین،مقدار فروش صادراتی «غبهنوش» حدود 22 درصد افزایش یافته که درآمد 2.3 میلیارد تومانی را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

درجداول زیر عملکرد شرکت های فعال در این صنعت به تفکیک آورده شده است.

1

2

به غیر از شرکت بهنوش «غبهنوش» عمده فروش سایرشرکت های تولید کننده نوشیدنی فعال در بازار سرمایه به فروش انواع کنسانتره میوه مربوط می شود.

در واقع ، تولید این شرکت ها به صورت فصلی انجام می پذیرد.

به باور دست اندرکاران امر در این صنعت،  فروش کنسانتره های تولیدی در سال های گذشته غالباً بصورت صادراتی بوده و حجم وسیعی از فروش کنسانتره به کشور روسیه صادر شده است.

هرچند که با اعمال تحریم های اتحادیه اروپا برکشور روسیه ، بازار خرید کنسانتره دچار نوسانات شده که این امر بر روند صادرات شرکت های ایرانی نیز تاثیر گذار بوده است.

درمورد تولیدات شرکت بهنوش نیز باید توجه داشت، باوجود پایین بودن سرانه مصرف نوشیدنی نسبت به میانگین جهانی، امروزه تعداد کارخانه های تولیدکننده نوشیدنی درایران افزایش چشمگیری داشته و فعالین این صنعت محصولات تولیدی خود را در یک بازار رقابتی به فروش می رسانند.

همچنین با توجه به اینکه محصولات تولید شده در صنعت نوشیدنی جزو سبد ضروری خانوارها محسوب نمی شود ، تقاضای خرید برای محصولات در زمان رکود کمتر از وضعیت عادی است.

شرکت های تولید کننده کنسانتره در ایران توانسته اند درسال های گذشته اقدامات خوبی را در نوسازی خطوط تولید و افزایش کیفیت محصولات به انجام رسانند.

این امر باعث شده تا محصولات آنها مطابق با استانداردهای جهانی تولید شود.

ارسال نظر