شناسه خبر : 33256

دولت چه تمهیداتی برای مقابله با تخلفات احتمالی نانوایان دارد؟

دولت چه تمهیداتی برای مقابله با تخلفات احتمالی نانوایان دارد؟

وزارت اقتصاد اعلام کرد: توسعه زیرساخت‌های حکمرانی مبتنی بر داده یکی از اقدامات در حوزه مبارزه با مفاسد بوده و اصلاح غیرقیمتی یارانه نان الگوی موفقی بوده و تخلفاتی که در این حوزه شکل می‌گیرد نیز برای سیاست‌گذار غیرقابل پیش‌بینی نبوده است؛ بنابراین برای مقابله با آن تمهیداتی در نظر دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روز ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ روزنامه جوان با عنوان «هوشمندسازی نان مقهور کلک‌های ساده» توضیح داد: توسعه زیرساخت‌های حکمرانی مبتنی بر داده یکی از اقدامات مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه مبارزه با مفاسد بوده و اصلاح غیر قیمتی یارانه نان الگوی موفقی بوده و تخلفاتی که در این حوزه شکل می‌گیرد نیز برای سیاست‌گذار غیرقابل پیش‌بینی نبوده است؛ بنابراین برای مقابله با آن تمهیداتی در نظر دارد.

آنچه در طرح هوشمندسازی یارانه نان رخ داد یک اصلاح غیرقیمتی بود و با یک ساز و کار غیر قیمتی دولت موفق شد جلوی انحراف آرد را از شبکه بگیرد که دستاورد بسیار بزرگی بود.

تاکنون ۹۹ درصد نانوایان یعنی حدود ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور به کارتخوان‌های هوشمند مجهز شده‌اند. با این حال تخلفات برخی نانوایان در زمینه استفاده از کارتخوان قابل پیش‌بینی بود و این اتفاقات از منظر سیاست‌گذار دور نبوده است؛ اما با تمام این اوصاف مصرف آرد در کشور کاهش پیدا کرده و دستاورد بزرگی بوده است.

لازم به یادآوری است که در فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان؛ شناورسازی تخصیص آرد کمک می‌کند تا هم دسترسی نانوایان متعهد و درستکار و توانمند به آرد یارانه‌ای افزایش پیدا کند و محدودیت تاریخی با عنوان سهمیه برای این دست از نانوایان برداشته شود و همچنین از سوی دیگر دسترسی واحدهای خبازی که قصد تولید نان باکیفیت را ندارند به آرد یارانه‌ای کاهش یابد.

در این سازوکار عادلانه‌سازی در نظام تخصیص آرد یارانه‌ای رقم می‌خورد که این فاز حدود ۴ ماه زمان می‌برد تا بالغ شود و دولت بتواند تمام آثار آن را به شکل اعداد و ارقام گزارش دهد. علاوه بر دو گام قبلی (افزایش کمک‌هزینه و شناورسازی سهمیه)، گام سوم فاز دوم هم به اجرا می‌رسد که هدف آن تمرکز بر ارتقای کیفیت نان است. در این راستا دولت برنامه دارد که از مشارکت مردم برای بهبود کیفیت نان استفاده کند.

به این صورت که یک برنامک (اپلیکیشن) به مردم معرفی خواهد شد و مردم از طریق آن می‌توانند با هر خرید نانی که انجام می‌دهند، علاوه بر مشاهده سابقه تراکنش خود بر روی برنامک، درباره رفتار نانوا، استانداردهای بهداشتی نانوایی، وزن و قیمت و کیفیت نان خریداری شده و ... نظر بدهند. البته این برنامک امکانات دیگری هم در اختیار مردم قرار می‌دهد که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

زیرساخت این برنامک آماده شده و در انتظار دریافت امکان فنی از سوی بانک مرکزی است و در صورت تکمیل آن تا پیش از پایان اردیبهشت این برنامک به مردم معرفی خواهد شد. هر روز در کشور ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان انجام می‌شود و دولت این حق را برای مردم قائل است که بتوانند به ازای هر تراکنش و خرید، جزئیات رسید تراکنش خود را مشاهده کنند و بتوانند نظرات خود را درباره تجربه خرید نان از هر نانوایی ثبت کنند.

قطعاً نظرات مردم بر روی کمک‌هزینه‌ای که به نانوا پرداخت می‌شود، یا آرد یارانه‌ای که به نانوا اختصاص داده می‌شود، اثر معنی‌دار خواهد داشت و مشارکت مردم موجب می‌شود که نانوایان متعهد و مشتری‌مدار فرصت اقتصادی و درآمدزایی بیشتری را داشته باشند و رقابت تشدید شود.

ارسال نظر