شناسه خبر : 32549

اختصاصی چابک آنلاین؛

۳۶ درصد بازار جهانی تایر به سه شرکت رسید

مجموع تولیدات سالانه انجمن صنفی صنعت تایر ایران ۳۰۰ هزار تن

۳۶ درصد بازار جهانی تایر به سه شرکت رسید

اندازه بازار جهانی تایر در سال ۲۰۲۱ با ارزش ۱۸۰ میلیارد دلار به میزان ۲ میلیارد و ۲۶۸ میلیون حلقه بوده که حدود ۶۰ درصد ازکل فروش مربوط به تایر خودروهای سبک و ۳۰ درصد فروش بازار هم مربوط به تایرهای کامیونی بوده است.

به گزارش چابک آنلاین، درسال 2022 میزان تولید تایر درجهان 2 میلیارد و 321 میلیون حلقه بوده که نشان از حرکت رو به رشد صنعت تایر در دنیا دارد.

با نگاهی به آینده انتظار می رود که اندازه  بازار تایر تا سال 2028 به 2 میلیارد و 741 میلیون حلقه برسد که نرخ رشد cagr  در سال های 2023 تا 2028 بیش از 2.88 درصد باشد.

کماکان بزرگترین تولید کنندگان تایر در دنیا با سهم بیش از 36.4 درصد فروش دنیا مربوط به سه شرکت میشلن، بریجستون و گودیر بوده است.

در این بین، سهم از بازار میشلن  14.6 درصد، سهم از بازار بریجستون  13.6 درصد و گودیر 8.2 درصد بوده است.

افزایش درآمد در اقتصاد های نوظهور دنیا سبب شده تا تقاضا برای وسایل نقلیه و به تبع آن برای تایرافزایش یابد.

با بزرگتر شدن طبقه متوسط در کشورهای های در حال صنعتی شدن، افزایش تقاضا برای خودرو و تایرشکل دیگری گرفته است.

نکته ای که در تحلیل بازار تایر نمی توان نادیده  گرفت سهم نیازمندی از نظر تولیدات تجهیزات اصلی و تجهیزات جایگزین است.

همواره بازارهای جهانی توسط سازندگان تایرهای  oe راهبری می شود، گرچه نمی توان فرصت های موجود در بازارهای تایرهای re را نیز نادیده گرفت.

سهم بازارoe تایرهای سواری و کامیونی در سال 2022 حدود 386 میلیون حلقه در دنیا بوده و رشد تولید خودرو در این سال نسبت به سال 2021 باعث رشد 7 درصد فروش تایر oe  دردنیا شده است.

صنعت تایردر ایران

صنعت تایر درایران با بیش از 64 سال تجربه یکی از صنایع ریشه دار درحوزه تامین تایروسیله نقلیه بوده که منجر به ایجاد صنایع وابسته گوناگونی در کشوراز قبیل تولید نخ تایر، دوده وسیم طوقه بوده است.

گفته می شود که این صنعت منجر به اشتغال زایی حدود 600 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

درحال حاضرصنعت تایر درایران حدود 60 درصد از نیاز خود به مواد اولیه را از طریق داخل تامین می کند.

با توجه به وضعیت وموقعیت راهبردی ایران درمنطقه و توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور،این صنعت در سال های پیش رو جایگاه و چشم انداز مناسبی را خواهد داشت.

اما این صنعت باچه چالش هایی رو برو است؟

حمیدرضا عبدالمالکی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران  ازقیمت گذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی از سوی بانک‌ها، به عنون سه چالش اصلی صنعت تایر یاد کرده است.

صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی بوده که گفته می شود  در سال  گذشته یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد.

عبدالمالکی، مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن را سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن برشمرده، هرچند که نیاز کشورسالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.

به گفته وی،در حالی که تولید هر کیلوگرم تایرارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵ تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، ادامه‌داد: نیاز کشور به تایر رادیال سواری در سال بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون حلقه است، این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته  ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار حلقه انواع تایر سواری رینگ‌های ۱۳ تا ۲۰ در کشور تولید شده که در هم‌سنجی با پارسال رشد هفت درصدی دارد و شرکت‌های داخلی قادر به تامین ۸۰ درصد نیاز کشور هستند.

ازقرارمعلوم، کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موافق شدند از ابتدای سال گذشته تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی ها رشد یک درصدی نشان می‌دهد.

این میزان تولید مشتمل بر ۲۰ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۲۳ تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری، وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی است.

رشد تولید این محصولات در حالی است که تولید کنندگان همچنان از قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی پروژه‌های تایرسازی از سوی بانک‌ها، به عنوان سه چالش اصلی صنعت تایر یاد کرده و گلایه دارند.

دراین مدت ۱۳۵ هزار و ۵۸۶ تن تایر بایاس و رادیال سواری تولید شد که حاکی از رشدهفت درصدی است.

با توجه به آمارها، تولید تایر سواری ۶۲ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد.

تولید تایر سواری بایاس با افت ۶۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال ما قبل از آن  به ۱۶۶ تن رسید که در مقایسه با ۱۳۵ هزار و ۴۲۰ تن تایر سواری رادیال، افت چشمگیری نشان می‌دهد.

در ۱۰ ماهه سال گذشته ، تایرسازان ۲۱ هزار و ۱۳۷ تن تایر وانتی بایاس و رادیال تولید کردند که نشان‌دهنده افت ۹ درصدی است.

در این میان تولید تایر وانتی بایاس با افت ۱۵ درصدی و تایر وانتی رادیال با رشد ۳۴ درصدی در هم‌سنجی با پارسال همراه شد.

تا پایان دی‌ماه سال قبل،تولید تایر باری اتوبوسی با کاهش ۹ درصدی همراه شد و به ۴۲ هزار و ۸۴۷ تن رسید.  

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید تایرهای بایاس این دسته با کاهش ۱۸ درصدی و رادیال با رشد ۲ درصدی همراه شد.

نکته بارز در این آمارها، کاهش شدید سهم تایرهای بایاس است که به نظر می‌رسد با توجه به فناوری قدیمی این دسته از تایرها، تمایل شرکت‌ها برای تولید آنها کاهش یافته است.

در تولید لاستیک‌های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک‌های رادیال از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.

تا پایان دی‌ماه سال قبل همچنین ۱۵ هزار و ۴۴۲ تن تایر کشاورزی (افت ۱۰ درصدی) و سه‌هزار و ۵۸۸ تن تایر راه‌سازی و صنعتی (کاهش ۱۱ درصدی) از سوی کارخانجات تولید شد.

 

ارسال نظر