شناسه خبر : 32340

ورود استاندارد به موضوع ایمنی و سلامت محصولات خام کشاورزی

ورود استاندارد به موضوع ایمنی و سلامت محصولات خام کشاورزی

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد گفت: در حوزه صنایع غذایی حدود ۳۵۰۰ استاندارد ملی وجود دارد و ۴۰۳ استاندارد از این تعداد مشمول مقررات اجباری هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پیراوی ونک با اشاره به توسعه فعالیت‌های استاندارد در کشور، اظهار کرد: این سازمان در حوزه کالا‌ها و خدمات بر استاندارد‌های اجباری نظارت دارد و حتی اگر کالا و خدماتی مشمول مقررات نیز نباشد طبق ماده ۱۳، سازمان مکلف به نظارت است.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد خاطر نشان کرد: این طرح از ۱۵ اسفند تا ۲۵ فروردین ویژه هتل‌ها و میادین تره بار آغاز شده است، البته سال گذشته اولین سال ورود سازمان به حوزه خدمات بود و هتل‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه علاوه بر بازدید و نمونه برداری از واحد‌های تولید، واحد‌های توزیع کننده نیز مورد بازرسی و نمونه برداری قرار می‌گیرند، افزود: در کنار آن پیرو ماده ۱۷ ارزیابی نوروزی نیز در جریان است و از نظر ایمنی و سلامت به محصولات خام کشاورزی ورود کرده ایم و در حوزه نیترات فلزات سنگین و باقی مانده آفت کش‌ها بررسی‌هایی صورت گرفته که وضعیت خوبی را شاهد نیستیم.

بررسی‌ها روی پیاز، سیب زمینی، کاهو، پرتقال، سیب و هندوانه نیز انجام شده است و به غیر برخی از استان‌ها میزان باقیمانده آفت کش‌ها با استاندارد‌های سازمان منطبق نیستند البته نمونه برداری‌ها محدود بوده است و باید برای اعلام نتیجه نهایی، کار در گستره بیشتری انجام شود.

پیراوی ونک با اشاره به ورود سازمان استاندارد به حوزه نان و گندم و آرد تاکید کرد: مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه گر هستند و باید زنجیره تغذیه را کامل دید. باید اقدامات و ماموریت‌ها به شکلی حرکت کند تا به تولید یک نان کیفیت برسیم. از نان‌های سنتی مانند تافتون، لواش، بربری و سنگک به شکل تصادفی نمونه برداری‌هایی می‌شود و از نظر فلزات سنگین و مواد افزودنی و ... مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر