شناسه خبر : 32334

صادرات نباید محدود به مواد خام باشد

صادرات نباید محدود به مواد خام باشد

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه صادرات نباید محدود به مواد خام باشد، گفت: ارز دیجیتال ابزاری است که اگر حاکمیت ما به آن ورود کند می‌تواند تجارت با کشورهای خارجی را تسهیل کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، علیرضا کلاهی، در مورد مشکل اصلی تجارت کشور، اظهار کرد: همیشه نقد این بوده که تجارت خارجی و به خصوص صادرات ما محدود به مواد اولیه و خام شده است که این مساله برای کشور بسیار خطرناک است زیرا چند چالش ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: ظرفیت اشتغال صنایعی که صرفاً نسبت به تولید مواد اولیه و خام اقدام می‌کنند بسیار پایین است و این در حالیست که مشکل کلیدی کشور بیشتر از تورم و هر موضوع دیگری بحث اشتغال است.

سوق دادن تولید به سمت ایجاد ارزش افزوده بالا مسئله‌ای است که می‌تواند رقابت پذیری و بهره وری کل اقتصاد را بالا برده و موجب اشتغال بیشتر شود. طبعاً در این حوزه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت یکی از کنشگران اصلی هستند تا مسئله صادرات مواد اولیه خام را مدیریت و به سمت تولیدات با ارزش افزوده بیشتر هدایت کند.

وی با اشاره به استفاده از ارزهای دیجیتال در حوزه تجارت گفت: بحث توکنایز کردن را سه سال پیش مطرح و تاکید کردیم که ارزهای دیجیتال باید در سامانه جامع تجارت قرار بگیرد؛ بسیار تلاش کردیم تا بانک مرکزی متوجه این موضوع شود که ارز دیجیتال ابزاری است که اگر حاکمیت ما به آن ورود کند می‌تواند تجارت با کشورهای خارجی را تسهیل کند. البته ورود سازمان توسعه تجارت در دوره فعلی به این موضوع موجب امیدواری است.

کلاهی در ادامه با بیان اینکه سیاسی کاری‌ها در کشور ما بالا رفته و روز به روز نیز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: یکی از نقاط کلیدی مشکلات، فشارهای سیاسی است که تغییر در ریل سیاست‌های صنعتی ایران را به همراه داشته است. اما هنر وزارت صمت باید مدیریت این اوضاع باشد و روحیه تحولی برای حذف برخی سنت‌های ناکار آمد ادامه یابد.

وی تاکید کرد: مثلاً با شروع فعالیت سازمان توسعه تجارت در دولت جدید، یکی از مسائلی که باید حذف شود برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی است که تبدیل به محل سو استفاده اقتصادی برخی افراد شده است. این افراد با حضورشان اهداف نمایشگاه را به حاشیه می‌برند.

اگر کشور در یک بازاری توانمند است و مشاهده می‌شود کشش و ظرفیت لازم برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی را دارد آن هم باید خصوصی شود. ولی در کل هدف باید پایان دادن به نمایشگاه‌های اختصاصی در ایران باشد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: همچنین اعزام هیئت‌های تجاری هدفمند به کشورهای مختلف است که به نظرم این اتفاق در حال انجام است که آثار آن در آینده مثبت خواهد بود.

 

ارسال نظر