شناسه خبر : 32297

تلاش دولت برای حضور جدی بخش خصوصی در صنعت فضایی

تلاش دولت برای حضور جدی بخش خصوصی در صنعت فضایی

معاون وزیر ارتباطات گفت: سازمان فضایی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در زنجیره فضایی کشور تلاش می‌کند و باید موانع پیش‌رو را از سر راه خود برداریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «حسن سالاریه» امروز (سه‌شنبه) رئیس سازمان فضایی ایران در نخستین جلسه سند سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور گفت: هدف از این جلسه بازخوانی برنامه‌های فضایی کشور است با حضور بخش‌های خصوصی که بخشی سرحال و سرزنده است و نقش تعیین کننده‌ای در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور دارد.

سالاریه با بیان این‌که شرکت‌های متعددی در حوزه فضایی کار می‌کنند که در سال‌های گذشته شکل گرفته‌اند، گفت: برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور از ۲ بخش «اقدامات کلان» و «هدف‌گذاری‌های کمی» تشکیل شده است که در این جلسه برخی از این موارد تشریح خواهند شد. تک تک بندها و کلماتی که در این سند به کار رفته است حاصل ماه‌ها تلاش و برگزاری جلسات مستمر است.

دبیر شورای عالی فضایی افزود: در یک ماه گذشته نشستی در دانشگاه علم و صنعت و صندوق نوآوری شکوفایی با شرکت‌های دانش بنیان داشتیم و از تجربیات آن‌ها استفاده کردیم. این نشست با هدف به اشتراک‌گذاری جزییات بیشتر در این سند و تعامل و گرفتن نظرات بخش خصوصی است و در ادامه فعالیت دبیرخانه، نیز نشست‌های دیگری برگزار خواهیم کرد.

وی پس از شنیدن صحبت‌های بخش خصوصی و چالش‌هایی که برای فعالیت در این بخش دارند، گفت: در بخش خصوصی فضایی اگر بخواهیم موفق باشیم باید یاد بگیریم که با یکدیگر مشارکت کنیم. فعالیت در این بخش هزینه زیادی دارد و تضامین نیز بالا است. به همبن دلیل اجرایی شدن برخی کارهای این حوزه ریسک بالایی دارد و اگر بخش خصوصی به صورت جزیره‌ای کار کنند موفق نخواهند بود.

سالاریه گفت: وظیفه سازمان فضایی این است که موانعی که سر راه وجود دارد را مرتفع کند. نمی‌توانم ادعا کنم صنعت فضایی ما خیلی حرفه‌ای است. این حوزه برای کشور تازه و جدید است و با توجه به اینکه صنعت فضایی ایران به صورت معکوس شکل گرفته و ما به دلایل تاریخی متعدد روال متفاوتی را طی کردیم، برنامه‌های این بخش نیز از تمرکز بر مسائل بالادستی شکل گرفته‌اند؛ باید این موانع را برداریم. قطعا روز به روز و با گذشت زمان و برگزاری مناقصات، نشست‌ها و برنامه‌ها مسائل را عارضه‌یابی و به سمت فعال شدن بخش خصوصی در این حوزه حرکت کنیم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سازمان فضایی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در زنجیره فضایی تلاش کرده و سعی می‌کنیم موانع را از سر راه خود برداریم. مشکلات مربوط به تامین ارزی از مهم‌ترین موانع است که امکان بروز آسیب را دارد. باید برای رفع آن بجنگیم و حل کنیم.

سالاریه تصریح کرد: کل صنعت فضایی شاید حدود ۲ هزار فعال داشته باشد و به همین دلیل نیاز است که ما یکدیگر را درک کنیم. برای پیشرفت در صنعت فضایی کمک تمام بخش خصوصی را می‌خواهیم. در سال ۱۴۰۱ با وجود تمام موانع و مشکلاتی که در کشور وجود دارد سعی کردیم سهم حضور بخش خصوصی را افزایش بدهیم و تامین تجهیزات و قطعات را کامل به بخش خصوصی بسپاریم.

رئیس سازمان فضایی افزود: مشکل مهاجرت نیروهای نخبه صرفا برای بخش خصوصی نیست و ما نیز در دولت این اتفاق را تجربه می‌کنیم. امیدواریم با شکل گرفتن یک بخش متحد خصوصی با افزایش درآمد رو به رو شده و چنین مشکلاتی را رفع کنیم.

در نشست تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور که در سازمان فضایی کشور برگزار شد «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران، مهدی جعفری عضو هیات امنای پژوهشگاه فضایی ایران، سعید صدیقیان معاون سازمان فضایی ایران و محرم غیاثوند از گروه صاایران حضور داشتند.

ارسال نظر