شناسه خبر : 31816

تحقق ایجاد ۱ میلیون شغل با آمار ثبتی در سامانه اشتغال

تحقق ایجاد ۱ میلیون شغل با آمار ثبتی در سامانه اشتغال

مطابق آمار ثبتی سامانه رصد و پایش اشتغال, حدود یک میلیون شغل در سامانه اشتغال ثبت شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم،پدیده بیکاری به عنوان یکی از مخاطره‌هایی که جوامع امروزی را تهدید می‌کند و افزایش یا کاهش آن ملاک ارزیابی موفقیت و عدم‌موفقیت سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت‌های مختلف است، از چنان اهمیتی برخوردار است که در تمامی کشور‌های جهان نرخ بیکاری ملاک و معیاری برای سنجش عملکرد مثبت یا منفی دولت‌ها به حساب می‌آید.

اعطای وام خوداشتغالی در اواخر دهه 70، طرح ضربتی اشتغال در اوایل دهه 80، طرح توسعه بنگاه‌های زودبازده درسال‌های84 تا 86، قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری (با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ 1.5میلیارد دلار) در سال 1396، تبصره‌های موجود در قوانین بودجه سالانه کشور مانند تبصره‌های 16و 18برنامه‌های بودجه سال‌های اخیر و تسهیلات اشتغالزایی که از سوی نهادهایی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، ستاد اجرایی حضرت امام(ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به متقاضیان این‌گونه وام‌ها پرداخت می‌شود، سیاست گذاری اشتغال طی سال های اخیر بوده است.

از مهمترین اقداماتی که دولت سیزدهم در بحث اشتغال انجام داد شناسایی نقاط بحران اشتغال در استان ها بود .دولت سیزدهم برنامه اشتغالزایی را در  قالب طرح ملی «زیست‌بوم اشتغال» دنبال کرد و هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل را داشت که مطابق  آمار ثبتی سامانه رصد و پایش اشتغال, حدود یک میلیون شغل در این سامانه ثبت شده است.

در راستای این زیست‌بوم، بررسی نقاط بحران اشتغال استان‌ها با حضور میدانی مسئولان در نقاط هدف و واحدهای راکد یا مشکل‌دار کشور و ارتباط چهره‌به‌چهره با سرمایه‌گذاران و گردآوری بسته‌های اشتغال‌زای استان‌ها به نحوی که با حداقل هزینه‌ها، حداکثر اشتغال ایجاد شود، صورت گرفت.

  *سامانه رصد و پایش اشتغال در کشور  

سامانه رصد، پایش و نظارت بر اشتغال یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نظارت بر مشاغل ایجاد شده است، بر این اساس، هر نوع خدماتی از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد به متقاضیان که در این سامانه توسط دستگاه‌ها ارائه می‌شود ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سامانه رصد اشتغال 16هزار و 500کاربر دارد که شامل ناظران ملی و استانی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، استانداران، مدیران و کارشناسان در بخش دولتی و اجرایی است که دسترسی به اطلاعات و آمار و نحوه فرایند اشتغال هستند.

در این سامانه امکان دسترسی کامل به شاغلان با کد ملی و سایر اطلاعات وجود دارد که امکان نظارت بر طرح‌های ملی اشتغال را فراهم می‌کند.

سه مرحله نظارت و صحت سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‌گیرد، در مرحله اول کارشناسان و بازرسان به کسانی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیام ارسال می‌کنند در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

  ایجاد و به‌روزرسانی و سامانه جستجوی شغل   

سامانه جستجوی شغل باهدف کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، رضایت‌مندی مخاطبان و در نهایت ایجاد پویایی در بازار کار، در دی‌ماه سال 1400مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سامانه درگاهی است که کارفرمایان برای درخواست نیروی کار موردنیاز خود به سامانه مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام می‌کنند. همچنین کسانی که کارجو هستند نیز با مراجعه به سامانه، اطلاعات خود را ثبت کرده تا کار موردنظر خود را پیدا کنند.

در همین راستا ساماندهی نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اشتغال در کشور با همراه کلیه دستگاه در زمینه تکمیل "اطلس الگوهای اشتغال‌زای کشور" بوده و این اطلس اشتغال، سامانه‌ای هوشمند و مصور است که نشان می‌دهد در هر نقطه از کشور چه نهادی، چه تعداد شغل با چه الگوی و برای کدام مخاطب ایجاد کرده است بیش از 70دستگاه، بیش از 175الگوی اشتغال‌زایی را احصا کرده‌اند.

ارسال نظر