شناسه خبر : 31676

واریز سود مرحله دوم عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت

واریز سود مرحله دوم عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت

پیمان حدادی، دستیار ویژه و مشاور سازمان بورس در امور سهام عدالت : قاعدتا باید ابتدا مجامع شرکت‌ها برگزار شود و عدد دقیق افزایش سرمایه مشخص شود و ما به التفاوت آن سود مرحله دوم است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبر گزاری صدا وسیما: رادیو: تهران در برنامه  شهر آفتاب با پیمان حدادی، دستیار ویژه و مشاور سازمان بورس در امور سهام عدالت گفتگویی داشته  که به شرح ذیل می‌باشد: 

سوال: عصر روز یکشنبه خبری در خروجی خبرگزاری‌های و رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر واریز مرحله دوم سود سهام عدالت هموطنان، همان طور که استحضار دارید مرحله نخست واریز سود عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت در پاییز واریز شد. آقای حدادی این شرکت‌ها چه تعداد هستند و مبلغ کل سود آن‌ها چقدر بوده است؟

حدادی: ۳۶ شرکت بودند که جمعا سودشان حول و حوش ۶۲ هزار میلیارد تومان بوده که بخشی از این سود در انتهای آذرماه پرداخت شد و بخشی از این سود به افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص خواهد داشت که درصد سهام عدالت در این شرکت‌ها کاهش پیدا نکند و مابقی هم انشاالله در پایان اسفند ماه امسال یا اوایل فروردین ماه سال آینده واریز خواهد شد.

سوال: مبلغ این سود واریزی چقدر است؟ آیا مثل واریزی سود مرحله اول در پاییز است؟

حدادی: تقریبا به همان اندازه است، چون بخشی از این شرکت‌ها افزایش سرمایه دارند و افزایش سرمایه هایشان مجمع هایش دارد برگزار می‌شود قاعدتا باید ابتدا مجامع شرکت‌ها برگزار شود و عدد دقیق افزایش سرمایه مشخص شود و ما به التفاوت آن سود بخش دوم است، اما تقریبا سود بخش دوم که عرض کردم انتهای اسفندماه یا اوایل فروردین ماه واریز می‌شود تقریبا برابر همان عددی است که در پایان پاییز و پایان آذرماه واریز شد با یک اختلاف جزئی می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

سوال: ما پیام‌های متعددی هم درباره کسانی داریم که فوت کردند و تکلیف سود سهام عدالتشان که باید به وراث آن‌ها برسد روشن نشده، این فرآیند گویا خیلی طولانی است این افراد باید چه کنند؟

حدادی: این فرآیند با قوه قضائیه است وقتی کسی فوت می‌کند و مراحل انحصار وراثت انجام می‌شود قاعدتا این رای‌های انحصار وراثت باید به شرکت سپرده گذاری مرکزی که کار انتقال سهام را دارد انتقال داده شود.

الان بیش از متاسفانه سه و نیم میلیون نفر از هموطنانمان که سهام دار سهام عدالت بودند طی سال‌های گذشته فوت کردند به طور متوسط اگر فرض کنیم هر فرد فوت شده سه وراث داشته باشد یعنی بیش از ده میلیون نفر در حال حاضر درگیر این موضوع هستند، آرایی که قوه قضائیه در این خصوص داده باید به صورت سیستمی و الکترونیکی به شرکت سپرده گذاری مرکزی انتقال داده شود، در حال حاضر در اکثر شهرستان‌ها این آرا به صورت کاغذی است قاعدتا فرآیند نقل وانتقال سهام را هم با خطا امکان دارد که مواجه کند و هم این که خیلی زمان گیر و پیچیده خواهد بود.

با توجه به جلسات متعددی که طی ماه‌های گذشته شرکت سپرده گذاری مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار با معاونت‌های مربوطه در قوه قضائیه گذاشتند و همکاری‌هایی که به خصوص طی دو ماه گذشته این همکاری‌ها خیلی سرعتش بیشتر شده و در قوه قضائیه بوده پیش بینی می‌شود که در اوایل سال آینده هم بحث انتقال سهام و هم بحث انتقال سود سهام افرادی که طی سال‌های گذشته فوت شدند به وراث پرداخت شود.

سوال: چرا گفتند سهام عدالت به همه مردم از جمله خود من که حقوق بگیر هستم تعلق نمی‌گیرد؟

حدادی: این بحث قانون است، قانون افراد خاصی و دهک‌های خاصی را مشخص کرده، هر فردی که در سال ۸۵ مشمول این فرآیند بوده به او سهام عدالت تعلق گرفته و هر فردی در سال ۱۴۰۱ طبق قانون بودجه اگر جزو دو دهک اول باشد یا مشمول نهاد‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی بوده باشد در سال ۱۴۰۱ به او سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

سوال: یعنی جاماندگان سهام عدالت که این دو دهک کم درآمد جامعه هستند تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بالاخره تعیین تکلیف می‌شوند؟

حدادی: بله.

سوال: شهروندان پیام دادند می‌پرسند کسانی که سهام عدالتشان را به روش مستقیم اداره می‌کنند گفتند علیرغم این که ما می‌خواهیم خودمان سهاممان را مدیریت کنیم، اما اجازه فروش سهام عدالتمان را نداریم چه کار کنیم؟

حدادی: سهامداران عزیز می‌توانند از اعمال حقوق مالکانه خودشان استفاده کنند و در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند، اما در رابطه با فروش سهام عدالت، می‌دانیم که یکی از آسیب‌های بسیار بزرگی که در سال ۹۹ به بازار سرمایه وارد شد، فروش بی ضابطه و غیرکارشناسی بوده که در رابطه با سهام عدالت انجام شده در نتیجه اگر سهام عدالت بخواهد فروشش دوباره آزاد شود اولا حتما باید نسبت به گذشته موارد کارشناسی بیشتری طی شود چرا که همین می‌تواند دوباره به بازار سهام آسیب بزند و فشار فروش بسیار زیاد خواهد شد و نکته مهم این است که اصلا فلسفه اصلی سهام عدالت، سهامی بوده که باید مردم نگهدارند و از عواید آتی آن که همین سود‌هایی است که سالانه دارد پرداخت می‌شود استفاده کنند، اگر قرار بود سهام به مردم داده شود که سهامشان را بفروشند مثل یارانه یا طرح‌های معیشتی همان موقع پول نقد به مردم می‌دادند، قطعا سیاستگذار سهام را انتخاب کرده که سهام دار محترم و فردی که مشمول سهام عدالت بوده بتواند طی سال‌های طولانی از عواید این سهام استفاده کند، اما در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت نه برای روش مستقیم و نه برای روش غیرمستقیم شرایطش وجود ندارد و توصیه اکید این است که مردم سهامشان را نگه دارند به هرحال این سهام سود امسالش دو برابر سود سال گذشته بوده، درست است الان عدد یک میلیون تومان عددی نیست، ولی نسبت به آن سهامی که دارند عدد قابل توجهی است.

سوال: یک پیام داریم، گفتند جدید هم کسی می‌تواند برای سهام عدالت ثبت نام کند؟

حدادی: این فقط طبق مقررات و قانون است و فقط هم امسال چیزی که در قانون بودجه بوده و مجلس مصوب کرده افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی یا ایثارگران بودند، افرادی که تحت این موارد بودند و سهام عدالت نداشتند .

ارسال نظر