شناسه خبر : 31060

صادرکنندگان محصولات فسادپذیر در حوزه حمل و نقل با چالش‌های جدی مواجه هستند

صادرکنندگان محصولات فسادپذیر در حوزه حمل و نقل با چالش‌های جدی مواجه هستند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مطابق با این دستورالعمل هندی‌ها مجوز واردات ۱۰ کانتینر کیوی را به ما دادند که اگر آفت شپشک توت نداشتند مجوز عموم به کیوی ایران بدهند؛ متاسفانه از ۱۰ کانتینر اعزامی سازمان حفظ نباتات، ۸ کانتینر را مرجوع کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، رضا نورانی، با بیان اینکه صادرکنندگان خرد توانایی واردات شمش طلا را در ازای صادرات مواد خام ندارند، گفت: راهکار بازگشت ارز به ازای واردات شمش طلا امکان‌پذیر است؛ مشروط به اینکه دولت متخصصان و واردکنندگان شمش طلا را  به اتحادیه‌های محصولات کشاورزی و بخش خصوصی معرفی و تعامل بین  واردکنندگان طلا و  صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد شود چراکه دانش صادرکنندگان محصولات کشاورزی در حوزه صادرات محصولات فسادپذیر است و تخصص کافی در  زمینه واردات شمش را ندارند.

وی با اشاره ه امکان واردات شمش از کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران، تصریح کرد: صادرکنندگان خرد در این کشورها ارز دارند و تمایل دارند که این ارز را ارائه بدهند و آنها می‌توانند اظهارنامه‌های خود را به واردکنندگان شمش بدهند و این افراد طلا را وارد کنند؛ سال گذشته تصمیم گرفته شد که ارز حاصل از خشکبار را برای واردات موبایل تخصیص بدهند که در عمل نیز این طرح موفق نشد از این‌رو اگر می‌خواهند این طرح موفق شود باید واردکنندگان شمش به اتحادیه‌ها معرفی شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بانک مرکزی در طول یک سال بخش‌نامه‌های زیادی مصوب کرد و در کمتر مصوبه‌ای دیدگاه بخش‌خصوصی و تشکل‌ها را جویا شد اگر یکبار با تشکل‌ها مشورت و با آنها تفاهم‌نامه منعقد می‌کرد دیگر نیازی به این بخش‌نامه‌ها احساس نمی‌شد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرکنندگان محصولات فسادپذیر در حوزه حمل و نقل با چالش‌های جدی مواجه هستند؛ ارز حاصل از صادرات خشکبار سنگین است و قابل قیاس با ارز حاصل از فروش میوه و سبزی نیست.

صادرکنندگان سبزی و صیفی نمی‌توانند ارز را دپو کنند چراکه تولید آنها منوط به بازگشت ارز است و در شرایط تحریم امکان واردات ارز چمدانی نیز وجود ندارد و در گمرکات کشورهایی هدف صادراتی محصولات کشاورزی، نمی‌توان بالای 10 هزار دلار ارز خارج کرد. 

صادرکنندگان ایرانی ارز را به صرافان محلی می‌فروشند و آنها به ریال ارز را به حساب صادرکنندگان واریز می‌کنند.

وی ادامه داد: در تنگناهای ارزی وظیفه صادرکنندگان این است که ارز را وارد کشور کند اما راهکارهای ارائه شده درعمل کارها را دشوار می‌کند؛ به عنوان مثال 4 ماه پیش خرید یخ‌دان برای محصولات فسادپذیر دانه‌ای 28 هزار تومان برای خریداران تمام می‌شد اما در بازه زمانی قیمت آن به 100 هزار تومان رسید به عبارتی افزایش قیمت 400 درصدی را تجربه کرد این افزایش نرخ در تولید، حمل و نقل و صادرات نیز نمود عینی پیدا کرده است.

 صادرکنندگان باید با دشواری ارز وارد کشور کند و با ارز آزاد هزینه کنند اما بعد از وارد کردن ارز دولت با نرخ ارز نیمایی از آنها ارز حاصل از صادرات را خریداری می‌کند و این  منطقی نیست.

نورانی با بیان اینکه دولت در شرایط تحریم باید مددرسان تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد، گفت: نباید این تصور را کرد که با افزایش نرخ ارز صادرکنندگان منتفع می‌شود چراکه به افزایش نرخ ارز هزینه‌های جانبی نیز  بالا می‌رود و جایی برای مانور سود برای صادرکنندگان وجود ندارد به‌خصوص میوه‌ و سبزی که اگر از  این محصولات مراقبت نشوند فاسد و باید آنها را دور ریخت.

وی با اشاره به ادامه روند صادرات محصولات جالیزی به روسیه، خاطر نشان کرد: محصولات گلخانه‌ای مانند فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب‌درختی به روسیه صادر می‌شود و امیدواریم که روند صادرات به این کشور توسعه پیدا کند؛ اما هنوز موفق به صادرات مرکبات به چین نشدیم و تفاهم‌نامه‌ای بین ما و چین امضا نشده است چینی‌ها باید به درخواست وزارت کشاورزی ایران پاسخ بدهند و این وزارتخانه به بخش خصوصی اعلام کند که آیا ما می‌توانیم پرتقال را به این کشور صادر کنیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات  کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوعیت صادرات کیوی به هند رفع شد؟، گفت: هند چارچوبی را برای واردات کیوی تعریف کرد که مسئولان در استان‌ها این چارچوب را به صادرکنندگان اعلام نکردند تا مطابق با آن عمل کنند و مجوز  صادرات کیوی به  چند سردخانه‌‌دار در استان‌ها داده شد.

مطابق با این دستورالعمل هندی‌ها مجوز واردات 10 کانتینر کیوی را به ما دادند که اگر آفت شپشک توت نداشتند مجوز عموم به کیوی ایران بدهند؛ متاسفانه از 10 کانتینر اعزامی سازمان حفظ نباتات، 8 کانتینر را مرجوع کرد؛ صادرات باید به اهل آن سپرده شود و انتخاب صادرکنندگان گزینشی برای اعتبار ما در بازارهای جهانی خطرناک است هم اکنون 2 کانتینر کیوی به هند صادر شد اما هنوز پاسخی از آنها دریافت نکردیم.

 

ارسال نظر