شناسه خبر : 30995

اصلاح نقاط پرتصادف نیازمند بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

اصلاح نقاط پرتصادف نیازمند بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل دفتر علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی برای اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیز گفت: بر اساس برآورد سال گذشته، برای اصلاح نقاط پرتصادف، بیش از ۵۰۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داشتیم که با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها این عدد برای سال جاری و ۱۴۰۲ بیشتر خواهد شد و ممکن است به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس جدول ۹ ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه که برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد، اعتبار جرایم رانندگی به ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته که از این میزان افزایش، ۱۵۰ میلیارد تومان، به وزارت راه و شهرسازی جهت اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی مربوط است.

در این راستا مجید صباغ‌زاده - مدیرکل دفتر علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای- با بیان اینکه موضوع اصلاح نقاط پرتصادف یک برنامه ادامه‌دار از سال‌های گذشته است، گفت: هر ساله از بین نقاط شناسایی‌شده با ماهیت تصادف، یک سری پروژه بر اساس اولویت‌بندی در برنامه اصلاح داریم، هدفمان از اصلاح نقاط حادثه‌خیز  این است که به روزی برسیم که هیچ تصادفی در کشور رخ ندهد.

برای سال جاری جدای از پروژه‌های نیمه‌تمامی که از قبل بوده، تا این تاریخ ۱۸۰ نقطه پرتصادف اصلاح شده که تا آخر سال امیدواریم به ۲۰۰ نقطه برسد.

وی با بیان اینکه نقاط پرتصادف بر اساس دستورالعمل ابلاغی کمیسیون ایمنی‌ راه‌های کشور شناسایی و ابلاغ می‌شود، گفت: در سال ۱۳۹۴ یک دستورالعمل ابلاغی داشتیم که روش شناسایی نقاط پرتصادف را مشخص کردند و از سال ۱۳۹۵ مطابق با همان دستورالعمل نقاط پرتصادف مشخص می‌شوند.

از آن زمان از ۱۵۸۵ ‌نقطه‌ای که تعریف شد، با مشاوره‌های صورت‌گرفته، طرح‌های اصلاحی در نظر گرفته شده و متناسب با اعتبارات ابلاغی از سال بعد شروع به اصلاح شد.

مدیرکل دفتر علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه اظهار کرد: از میان ۱۵۸۵ نقطه شناسایی‌شده، تا کنون بیش از ۶۵۰ نقطه اصلاح شده و مابقی هم در پروژه‌های در حال اجرا است؛ بعضی هم اگر اعتبارات قابل توجهی نیاز داشته، در پروژه‌های بلندمدت در نظر گرفته شده است. این فرآیند امسال بازنگری شد و ۸۸۷ نقطه پرتصادف در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها تصویب شد و ما هم به محض اینکه این نقاط ابلاغ شود در برنامه عملیاتی قرار می‌دهیم و مطابق با اعتباری که نیاز دارند این فعالیت‌ها را شروع خواهیم کرد.

صباغ‌زاده درباره میزان اعتبار لازم برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز بیان کرد: بر اساس برآوردی که سال گذشته انجام دادیم برای اینکه بتوانیم این نقاط را اصلاح کنیم، بیش از ۵۰۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داشتیم، با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها این عدد برای سال جاری و ۱۴۰۲ بیشتر خواهد شد و ممکن است به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

بنابراین رقمی که در بودجه نظر گرفته شده، هرچند تعدادی از نقاط را پوشش خواهد داد اما اعتبار بیشتری مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اصلاح نقاط پرتصادف یک ردیف اعتباری دارد که توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی از طریق جرائم رانندگی یا منابع دیگر اخذ می‌شود؛  ما پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم که سازمان مدیریت این اعتبار را به ما تخصیص دهد که بتوانیم به اقداماتمان سرعت بیشتری بدهیم که اگر تامین شود با سرعت بیشتری پیش خواهیم رفت.

 

ارسال نظر