شناسه خبر : 30844

قیمت یک متر مربع چوب راش وارداتی به ۳۷ میلیون تومان رسید

قیمت یک متر مربع چوب راش وارداتی به ۳۷ میلیون تومان رسید

رییس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران گفت: این روزها با توجه به گرانی و همچنین شرایط انحصاری برخی مواد اولیه، با افزایش شدید قیمت مبلمان روبه‌رو هستیم و رکود سنگینی بر این بازار حاکم است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا عباسی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته افزود: یکی از مشکلات اساسی صنعت مبلمان، موضوع پارچه‌های مبلی است.

وی توضیح‌داد: پارچه‌های مورد استفاده برای مبل در دو نوع تار و پودی و حلقوی است؛ در نوع تار و پودی با فعالیت بیش از ۱۰۰ کارخانه در استان یزد که تولیدات قابل قبولی از نظر قیمت و کیفیت دارند، هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد و حتی دیده می‌شود که برخی از این پارچه‌ها به عنوان جنس خارجی در بازار به فروش می‌رسد.

این مقام صنفی به پارچه رومبلی حلقوی اشاره کرد که بیش از ۶۰ درصد مصرف این صنعت را تشکیل می‌دهد، اما گفت: در این زمینه هرچند چند کارخانه بزرگ تولیدی در کشور احداث شده، اما به بهانه حمایت از تولید داخلی شاهد ممنوعیت واردات هستیم که منجر به ایجاد یک فضای انحصاری شده است.

وی ادامه‌داد: متوسط قیمت این پارچه‌ها از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در هر متر در سال گذشته به بیش از ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسیده که البته با حاکم بودن فضای دلالی، با ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد؛ در حالی که قیمت محصولات مشابه چینی ۱.۶ تا ۱.۷ دلار در هر متر است.

رییس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران همچنین از افزایش بی رویه قیمت سایر مواد اولیه این صنعت از جمله اسفنج، فوم و برخی مواد اولیه وارداتی خبر داد و گفت: قیمت یک متر مربع چوب راش وارداتی، از چهار میلیون تومان در سال‌های گذشته، اکنون به بیش از ۳۷ میلیون تومان افزایش یافته است. به این ترتیب یک دست مبلمان راحتی که تا دو سال قبل می‌شد با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از بازار تهیه کرد، امروز به‌طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

وی تصریح‌کرد: رکود شدید فعلی حاکم در بازار مبلمان نتیجه همین مسائل است، به طوری که امروز دست‌کم ۶۰ درصد از قشر متوسط جامعه با چنین قیمت‌هایی قادر به خرید نیستند.

عباسی، همچنین تعطیلی واحدها و کارگاه‌های تولیدی و توزیعی این صنف یا تعدیل نیروی آنها را متاثر از شرایط رکود یادآور شد و افزود: زمانی در شرایط رونق صنعت مبلمان، سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مربع پارچه مصرف می‌شد، اما امروز بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مربع پارچه مصرف می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته از نهم لغایت دوازدهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر