شناسه خبر : 30697

ترمز رشد نقدینگی کشیده شد

ترمز رشد نقدینگی کشیده شد

میزان رشد نقدینگی که در مهر پارسال بیش از ۴۰ درصد بود، با کاهش حدود هفت درصدی، در آذر امسال به ۳۳.۴ درصد رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، رشد نقدینگی براساس آمارهای بانک مرکزی در مهرماه سال گذشته ۴۰.۱ درصد بود که در پایان آذرماه امسال به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته از دولت سیزدهم یعنی ۳۳.۴ درصد رسیده است که کاهش حدود هفت درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین طبق اعلام وزیر اقتصاد، در پایان آذرماه امسال نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه ۳۳.۴ درصد بوده که هفت واحد درصد نسبت به زمان آغاز به کار دولت و یک درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

به گفته خاندوزی، این وضعیت نشان دهنده اثربخشی برنامه‌های بانک مرکزی است.

البته جداول رشد نقدینگی نشان می‌دهد که از مهرماه سال گذشته تا آذرماه امسال غالبا نرخ رشد نقدینگی کاهشی بوده است و در برخی ماه‌ها که با افزایش این شاخص اقتصادی مواجه بودیم در ماه بعد روند کاهشی ادامه پیدا کرده است تا این‌که در پایان آذرماه سال جاری به پایین ترین نرخ رشد نقدینگی از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ رسیده ایم.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت و البته بانک مرکزی در حوزه اقتصادی مهار تورم و کنترل نقدینگی است که محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این مجموعه به آن تاکید کرده است.

همچنین طبق آنچه از برنامه‌های بانک مرکزی مشخص شده، قرار است به زودی نرخ‌های سود سپرده بانکی در راستای کنترل نقدینگی اصلاح شود که به اعتقاد کارشناسان، این امر نیز به خودی خود در کاهش رشد نقدینگی موثر است.

ارسال نظر