شناسه خبر : 30566

هدف بخش خصوصی دفاع از رقابت سالم و توزیع عادلانه ثروت ملی ‌است

هدف بخش خصوصی دفاع از رقابت سالم  و توزیع عادلانه ثروت ملی ‌است

شعار وهدف بخش خصوصی همیشه دفاع از رقابت سالم، مبارزه با فساد و رانت‌خواری و توزیع عادلانه و بهینه ثروت ملی بوده ‌است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران دیروز در هفتمین دوره مراسم امین‌الضرب و معرفی کارآفرینان برتر و پیشکسوتان صنعت ایران ضمن اعلام این مطلب افزود: بخش خصوصی در این روز‌ها تحت انواع فشار‌های اقتصادی قرار دارد. تحریم‌های بین‌المللی کسب‌وکار فعالان اقتصادی را نشانه رفته و مصائب آن بیش از آنکه دامان سیاستمداران را بگیرد، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را با چالش همراه ساخته‌است.

وی اظهارداشت: امروز برای هیچ کس قابل کتمان نیست که شعار‌هایی مانند بی اثر قلمداد کردن تحریم ها چه لطمه‌های سختی به اقتصاد کشور وارد ساخته است.

نمونه آشکار آن کاهش درآمد ارزی کشور، جذب ناکافی سرمایه خارجی، محدودیت ورود فناوری مدرن به کشور و در نتیجه کوچک شدن اقتصاد ایران است به طوری که رتبه ایران در میان اقتصاد‌های بزرگ جهان تنزل یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: نتیجه همه این فرآیند‌ها در تورم فزاینده و سفره‌های کوچک شده مردم انعکاس یافته و اینکه امروز بخشی از طبقه متوسط ایرانی به طبقه فقیر سقوط کرده است.

وی ادامه داد: در چند دهه گذشته نه تنها اثرات تحریم‌های خارجی بر بدنه اقتصاد ایران کم نشده، بلکه همزمان خودتحریمی‌ها و به تعبیری تحریم‌های داخلی هم به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ملی ایران تبدیل شده است و در این موقعیت کارآفرینان هم از جبهه خارجی آسیب می‌بینند و هم سنگر پشت جبهه برای آنان ویران شده است.

خوانساری با اشاره به اینکه برای برون رفت از بحران‌های موجود، اقتصاد ایران باید با نگاهی فراگیر و ملی، مبانی توسعه و پیشرفت را بپذیرد، افزود: هیچ کشور، جامعه و اقتصادی حداقل در یک قرن اخیر موفق نشده از پس شرایط نامطلوب خود برآید؛ بدون آن که به سمت توسعه بامحور بخش‌خصوصی و کارآفرینی چرخش کند.

وی تصریح کرد: اگر کارآفرینی محور باشد، دستگاه سیاست خارجی هم به جای اینکه تحریم‌تراشی کند، به سمت تنش‌زدایی و رفع تحریم‌ها می‌رود.

همین‌طور نظام سیاست‌داخلی در عوض اینکه هر لحظه موانع بی شمار پیش روی فعالان اقتصادی بگذارد، به سوی حل مشکلات قدم برمی دارد و در یک کلام آن که همه نظام تصمیم‌گیری کشور، خود را با محور پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی همساز می‌کند.

رئیس اتاق تهران افزود: جامعه ایران وقتی به آسایش می‌رسد که متکی به اقتصادی توانمند و توسعه یافته باشد. حال اقتصاد که خوب باشد، احوال همه مردم رو به بهبود می‌رود. البته ارزش‌های دیگری مانند آزادی و عدالت هم وجود دارد که باید به همگی آن‌ها توجه کرد.

وی ادامه داد: باید اعتراف کرد بزرگ‌ترین چالش کشور در طول چهار دهه گذشته حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری بوده است. دیوان‌سالاری، کشور را به ورطه عقب‌ماندگی انداخته و همچون موریانه با ایجاد فساد، رانت، کاغذبازی‌های اداری پیچیده، بی‌عدالتی و انواع گسست ‌های اجتماعی و فرهنگی، کشور را از مسیر توسعه منحرف کرده است.

این مقام مسئول افزود: اقتصاد دولتی، سال‌های طلایی را که می‌توانست فرصتی برای جهش اقتصادی و توسعه کشورمان همچون ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، مالزی و اندونزی باشد، از ما گرفت.

وی گفت: چه دردناک است کشور قطر که وسعتی به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط سازنده و تعاملی با دنیا و بهره گرفتن از درآمد میدان گاز مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که امروز با داشتن بالاترین درامد سرانه در منطقه، می‌تواند میزبان جام جهانی باشد و همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند.

اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز زمستان مردم هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه میدان‌های گازی، نه تنها آرزوی استراتژیک صادرات انرژی را محقق نکردیم بلکه نیاز‌های خودمان را هم نتوانستیم تامین کنیم.

خوانساری افزود: با وجود همه این مصائب، باید همچنان به آینده ایران امیدوار باقی ماند؛ البته با این پیش شرط که بپذیریم کشور امروز نیازمند رفتار‌های خردمندانه است.

وی اظهار داشت: اقداماتی که برآمده از عقل باشد، تندروی، رفتار غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی و گروه و حزب‌گرایی را برنمی‌تابد. عقل‌گرایی یعنی، پرهیز از هیجانات ناشی از اتفاقات روز و عمل به آنچه صحیح و صلاح است.البته پیش‌شرط حرکت در این مسیر، دستیابی به همدلی است.

از بعد داخلی و خارجی، اکنون به هیچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف افکنی نیست. رئیس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: ملت، دولت و حاکمیت می‌توانند در کنار هم به حل و فصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی برای کشور تبدیل شده اند. تاریخ چند دهه گذشته نشان داده که هر زمان وحدت فراگیر در میان همه اقشار کشور ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سهمگین برآمده‌ایم.

وی گفت: اقتصاد ایران سرشار از ظرفیت است.

معادن، نفت‌وگاز، راه‌های سراسری، حضور نیروی کار تحصیلکرده و ارزان، دسترسی به دریای آزاد و امکان صادرات کالا به بازار‌های منطقه‌ای ۴۰۰ میلیونی تنها بخشی از گوهر نهفته در این سرزمین است.

امروز اگر از دل این نعمت‌های خدادادی، اقتصاد و جامعه‌ای سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بیرون نیاید، نشانه اشکار ضعف در مدیریت است.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: امروز باید به خودباوری برسیم و فراتر از آن باید به فرزندان نخبه و دلسوز این کشور اطمینان کنیم. نسل جوان تحصیل کرده آماده حضور در میدان است.

نباید آن‌ها را با بهانه‌های مختلف سیاسی و انگ‌های بی‌اساس و ناامید از آینده به حاشیه راند.

وی تصریح کرد: اگر کره جنوبی یا ژاپن به اقتصاد‌های برتر جهان بدل شده‌اند، ریشه آن در رشد و تبلور شرکت‌های خصوصی همچون سامسونگ، ال‌جی، میتسوبیشی، سونی وغیره بوده است.

خوانساری با اظهار اینکه جامعه کارافرین ایران هم مانند کشور‌های توسعه یافته آمادگی حضور موثر و مفید در میدان اقتصاد را دارد و باید این ویژگی بزرگ و ارزشمند مورد توجه و احترام قرار گیرد، گفت: کارآفرینانی که با مجاهدت اجازه نداده‌اند اشتغالشان کاهش یابد و سفره کارگر کوچک‌تر شود، باید هم و غم خود را صرف حوزه‌های دیگری مانند فرهنگ، ارتباط بیشتر و صادقانه‌تر با مردم و کمک به حل برخی گرفتاری‌های روزانه کنند.

وی افزود: همزمان اگر دولت به مسیر منطقی خود بازگردد، امکان بهبود و ارتقای وضعیت سرمایه اجتماعی و احیای اعتماد مردم هم پیش می‌آید. جامعه اقتصادی و دولت می‌توانند با همکاری صادقانه همچون دو بال یاری کننده کشور برای طی این مسیر باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همه سوار یک کشتی هستیم. خودمان را از حاکمیت جدا نمی‌دانیم. منتقد بی منطق دولت‌ها نیستیم. سیاست‌زده نشده‌ایم و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنیم جامعه کارآفرینی کشور آماده کمک به کشور است.

گفتنی است: در این مراسم از علی توسلی فعال صنعتی و بنیانگذار موزه دی تقدیر و به او نشان امین‌الضرب اعطا شد. احمد صادقیان بنیانگذار ستاره کویر یزد هم یکی دیگر از افرادی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین در این مراسم از سید حسین سلیمی از پیشکسوتان گچ ایران و بنیانگذار نخستین واحد صنعتی تولید گچ در کشور تقدیر به عمل آمد و خاندان سودآور به عنوان بنیانگذار کارخانه تولید کامیون هم دیگر کارآفرینی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

مرتضی هداوندی بنیانگذار شرکت دانش بنیان رازین پلیمر راه ابریشم، مریم حاج آبادی ابراهیمی موسس شرکت تک‌ژن و رضا سواری بنیانگذار کیوان‌مرغ هم از دیگر افرادی بودند که در مراسم نشان امین‌الضرب از آنها تقدیر شد.

فریبرز مقیمی کارآفرین برتر و رئیس هیات مدیره شرکت گروه صنعتی ایران، محمد ضرابیه بنیانگذار بانک سامان ،خاندان شکروی بنیانگذار محصولات شکلی و محمدحسین رضایی به پاس یک عمر فعالیت در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی هم دیگر برگزیدگان اتاق بازرگانی تهران بودند که از سوی نمایندگان بخش خصوصی مورد تقدیر واقع شدند.

محمد ضرابیه رئیس هیات مدیره یزدباف و موسس بانک سامان که با دریافت لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب مورد تجلیل قرار گرفت، در سخنان کوتاهی به استان یزد و ماندگاری این زیست‌بوم کویری کشور طی قرن‌های متمادی تاکنون با همت مردم اشاره کرد و با بیان اینکه یزد را یزدی‌ها نگاه‌داشته‌اند، گفت: وطن را وطن‌پرستان خواهند ساخت و این مردم هستند که کشور را نگاه خواهند داشت.

محمدحسین امین‌الضرب کارآفرین و سرمایه‌داربرجسته ایرانی در دوره قاجار و پهلوی، بانی صنعت برق در ایران و نماینده مجلس شورای ملی بود. امین‌الضرب در دوره زمامداری مظفرالدین‌شاه اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خرید و به این شکل، برق وارد ایران شد و جای گاز را گرفت؛ به همین دلیل به او «پدر برق ایران» لقب داده‌اند.

 

ارسال نظر