شناسه خبر : 30488

۱۰ میلیون نفر در واحدهای مسکونی فرسوده زندگی می کنند

بسته تشویقی وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده

۱۰ میلیون نفر در واحدهای مسکونی فرسوده زندگی می کنند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده با جمعیت ۱۰ میلیون نفری در بافت‌های فرسوده شهرها زندگی می‌کنند، گفت: نیمی از این واحدها یعنی حدود یک‌میلیون و ۳۸۰ هزار واحد در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد آیینی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با حجم انبوهی از بناهای ناپایدار و فرسوده مواجهیم و تاکنون ۲۲۰ هزار از واحدهای فرسوده، نوسازی شده، اما دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد همچنان باقی است.

وی افزود: این واحدها بیشتر در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده قرار دارند که بر اساس شاخص‌های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به جای ۲۲۰ هزار واحد فرسوده‌ای که تخریب و نوسازی شده ۷۱۰ هزار واحد ساخته شده است که این نشان می‌دهد سیاست‌های گذشته از کارایی لازم برخوردار نبوده و راهبرد اساسی ما باید شتاب‌بخشی به نوسازی بافت فرسوده باشد.

آیینی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، ادامه داد: اگر حادثه دیگری مانند زلزله بم اتفاق بیفتد جان این افراد در این مناطق به شدت در خطر است.

وی با تاکید بر اینکه شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه خود مردم پای‌کار بیایند، بیان کرد: در این زمینه با دو مشکل مواجه هستیم؛ یکی اینکه ساکنان این مناطق عمدتاً از توان درآمدی پایینی برخوردارند و از سوی دیگر برای سازنده‌ها توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست که در این مناطق نوسازی کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: برای تشویق هر دو گروه همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که به شکل‌های مختلف سرمایه‌گذار را تشویق کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه یک بسته تشویقی جامع در حوزه‌های مختلف برای نوسازی بافت فرسوده تدارک ببینیم.

آیینی با اشاره به اینکه با شاخص‌های موجود در بیش از ۶۰۰ شهر، بافت فرسوده وجود دارد، گفت: در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها تقریباً نیمی از این واحدها یعنی حدود یک‌میلیون و ۳۸۰ هزار واحد را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: صد شهر اول حدود ۷۰ درصد و مابقی شهرها ۳۰ درصد واحدهای فرسوده را در خود جای داده‌اند. این نشان می‌دهد که اگر در ۱۵۰ شهر نخست این کار را شتاب دهیم می‌توانیم ناپایداری و فرسودگی را با سرعت بیشتری نوسازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: روند تشویقی و صدور پروانه‌ها آغاز شده و شاهد رشد قابل توجهی در صدور پروانه‌ها هستیم و تا پایان آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این زمینه رشد خواهیم داشت.

آیینی با اشاره به بسته تشویقی وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: این بسته‌ها برای مردم حقوقی ایجاد کرده است؛ همچنین برابر قانون، شهرداری‌ها در عوارض نوسازی و تراکم ساخت حداقل ۵۰ درصد به مردم تخفیف می‌دهند که تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند این تخفیف را اعمال و معادل آن را از دولت مطالبه کنند.

وی در این باره که اگر این تخفیف‌ها اعمال نشد مردم چه باید بکنند؟، پاسخ داد: در این صورت مردم هم می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی مراجعه کنند هم از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۸۶۱۲ یا وبگاه www.udrc.ir شرکت بازآفرینی به ما اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: بیشتر شهرداری‌ها از این طرح استقبال کرده و عمده تخفیف آنها به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

متأسفانه الآن زمان متوسط برای صدور پروانه در کشور بیش از ۶ ماه است و در تهران با توجه به لزوم استعلام‌های بیشتر این مدت بیشتر از ۸ ماه است، در حالی که برابر ضوابط قانونی باید دو هفته باشد.

آیینی بیان کرد: طبق شورای عالی اداری، شهرداری باید تدابیری اتخاذ کند که این مدت به یک هفته کاهش یابد، اما به دلیل لزوم استعلام‌های مختلف، مدت دو ماه را مناسب می‌دانیم. کاهش این مدت سازندگان و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که در بافت‌های فرسوده سرمایه گذاری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: علاوه بر تخفیف‌ها و کاهش زمان صدور پروانه شهرداری‌ها ۵۰ درصد مابقی را باید بدون کارمزد تقسیط کنند و در خصوص دیگر کاربری‌ها نیز همین روند را می‌توانند انجام دهند؛ حتی می‌توانند هزینه صدور پروانه را به پایان پروژه موکول کنند. یا می‌تواند این هزینه را با بخشی از پروژه تهاتر و حتی زمان پایان کار را تسریع کند.

وی گفت: دستگاه‌های خدمات رسان مانند شرکت توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و گاز و مخابرات برابر قانون موظف هستند انشعاب‌های قبلی را بدون دریافت هزینه برای نگهداری تا بعد از نوسازی محفوظ کرده و پولی بابت این دریافت نکنند.

 

ارسال نظر