شناسه خبر : 30227

مالیات بر عایدی سرمایه راه سوداگری در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن را می بندد

مالیات بر عایدی سرمایه راه سوداگری در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن را می بندد

یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر طرح مالیات بر سوداگری تصویب شود یک ابزار تنظیم‌گری به وجود می‌آید گفت: با تصویب این قانون، دیگر شاهد آشفتگی و همچنین افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازارهایی مثل طلا و سکه، ارز، خودرو و مسکن نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد اهمیت تصویب طرح مالیات بر سوداگری بسیاری از کارشناسان گفت و گو کردند و با هر نابه سامانی که در بازار طلا سکه و ارز مشاهده می شود باز جای خالی این قانون بیش از پیش مشاهده می شود. در این رابطه با قاسم ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، گفت و گو کردیم .

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه که چند صباحی است که موضوع آن در مجلس مطرح شده است، گفت: متاسفانه بازارهایی مثل طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، هیچ‌گونه اهرم بازدارنده‌ای نداشته و اگر هم بوده به قدری ضعیف لحاظ شده که مثمرثمر واقع نشده است.

همین موضوع در این سال‌ها به یکی از نگرانی‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است. از این‌رو، مجلس باید با دقت این طرح را بررسی و تصویب و دولت هم به درستی اجرا کند.

وی افزود: اگر طرح مالیات بر سوداگری تصویب شود یک ابزار تنظیم‌گری به وجود می‌آید که به لطف و مدد آن، دیگر شاهد آشفتگی و همچنین افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازارهایی مثل طلا و سکه، ارز، خودرو و مسکن نخواهیم بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اکنون در رابطه با طرح مالیات بر سوداگری ابتکار عمل با مجلس است و نمایندگان در حال بررسی ابعاد مختلف طرح هستند. ما پیش از این هم، تذکراتی را در این رابطه به دولت داده بودیم و حال به مرحله‌ای رسیدیم که مالیات بر سوداگری را در قالب طرح مطرح کردیم و نمایندگان هم به ریز در حال بررسی و پخته‌تر کردن طرح هستند، چون قانون‌مند کردن این موضوع که در آینده همراه با نتیجه مثبت باشد، بسیار حائز اهمیت است. در نهایت هم امیدوارم هستم که دولت در اجرای این قانون کوشا باشد؛ زیرا رفع این دغدغه، در گرو اجرای دقیق قانون است.

ساعدی اظهار داشت: کمیسیون تخصصی مجلس و کارگروه‌هایی که در این باره شکل گرفته، حقیقتاً روی طرح خوب کار کرده‌اند و البته این همفکری، همچنان هم ادامه دارد و نه فقط در بین نمایندگان، که مرکز پژوهش‌های مجلس و صاحب‌نظران اقتصادی هم کمک فکری می‌دهند که در نهایت به یک نتیجه درست که به عدالت بیشتر شبیه باشد، برسیم.

وی یادآور شد: تا امروز که جای چنین قانونی در کشور خالی بوده، شاهد این هستیم که فرار مالیاتی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، برخی افراد که دنبال سوداگری و سفته‌بازی هستند، از بازار طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، نهایت سودجویی را می‌برند و ضمن کسب سودهای هنگفت، مالیات هم نمی‌دهند و زیر رصد هم نیستند. این در صورتی است که کارمندان و کارگران مرتب مالیات خود را می‌دهند و این برخورد دوگانه باعث شکاف طبقاتی توام با نارضایتی اجتماعی شده است.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در پایان خاطرنشان کرد: اگر مالیات در کشور با ابزارهای تنظیم‌گری به درستی محاسبه و دریافت شود، هم روند اقتصاد، مسیر عدالت را در پیش خواهد گرفت و هم چون می‌تواند برخی منابع دولت را تامین کند، فضا برای تحقق اهداف دولت از جمله ارتقای رفاه برای مردم، ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر