شناسه خبر : 30221

استفاده از سوخت ال‌پی‌جی فاقد صرفه اقتصادی برای نیروگاه‌داران

استفاده از  سوخت ال‌پی‌جی  فاقد صرفه اقتصادی برای نیروگاه‌داران

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق اعلام کرده است که هیچ یک از نیروگاه‌های کشور توانایی استفاده ازگاز ال پی جی را برای مصرف سوخت جایگزین خود ندارند.

به گزارش چابک آنلاین، ابراهیم خوش‌گفتاراذعان داشت که پیش‌تر، طرح استفاده ازگاز مایع ال پی جی به عنوان سوخت جایگزین نیروگاه‌ها مورد مطالعه قرارگرفت، هرچند که به دلیل مقرون به صرفه نبودن، از دستور کار هم خارج شد! 

گازمایع (LPG) به ترکیبی ازهیدروکربن‌های پروپان و بوتان گفته می‌شود که به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در ایران بخش زیادی از LPG تولیدی به دلایل مختلف صادر می‌شود که از محل صادرات این محصول، ارزآوری مناسبی هم نصیب کشورمی‌شود.

 برآورد شده که مجموع تولید LPG پالایشگاه‌های نفتی کشور سالانه ۲,۴ میلیون تن بوده که از این میزان ۱,۸ میلیون تن در داخل کشور استفاده شده و مابقی هم صادر می‌شود.

بر اساس گزارش گمرک ایران، تا 10 دی امسال، مجموع درآمد ایران از محل صادرات گاز مایع حدود 6,8 میلیارد دلار بوده است.

 این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود86 درصد افزایش را به نمایش گذارده است. از قرار معلوم، صادرات آن با اعمال تحریم‌ها دچار محدودیت شده بود که اکنون پس از سال‌ها در دولت سیزدهم درمسیر بهبود قرارگرفته است.

به تازگی، برخی از رسانه‌ها، مدعی شده‌اند که از اول تا دهم دی ماه، یعنی زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت تعطیل بوده و بسیاری از شهرها در وضعیت «ناسالم» و قرمز و بنفش قرار گرفته‌اند؛ 6,7 میلیارد دلار گاز طبیعی ایران تبدیل به گاز مایع شده و از مرزها بیرون رفته است! 

ناگفته پیداست که برخلاف اظهارات این رسانه‌ها، درحال حاضر هیچ یک از نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از ال پی جی را به عنوان سوخت جایگزین ندارند زیرا طرح استفاده ازگاز مایع ال پی جی به عنوان سوخت جایگزین نیروگاه‌ها، سال‌ها قبل مورد مطالعه قرارگرفت، هرچند که به دلیل مقرون به صرفه نبودن، از دستور کار هم خارج شد.

نکته دیگر اینکه، صادرات ال پی جی هیچ ربطی به ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور ندارد. 

کشور از چند سال گذشته با کسری گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم دولت قبل در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد گاز، وجود پروژه‌های ناتمام متعدد، عدم توجه لازم به مشکل افت فشار در میادین گازی مختلف درسال‌های گذشته، مواجه بوده است. 

در کنار آن، مصرف بالای گاز مشترکان در بخش خانگی به خصوص در فصل سرد سال، تأمین سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی را تحت تأثیر قرار داده است.

براین اساس، درسال‌های قبل، با هدف جلوگیری از افت سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع زیادی همچون نفت گازو نفت کوره به نیروگاه‌ها تزریق می‌شد.

 هرچندکه در دولت سیزدهم، وزارت نفت با هدف اجرای قانون هوای پاک، گام‌های مهمی برداشت از جمله در پاییز و زمستان امسال. 

براساس اعلام وزارت نفت، با وجود افزایش 8 درصدی مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ اما تحویل سوخت پاک گاز طبیعی به نیروگاه‌ها به میزان ۲۳ میلیون مترمکعب در روز (معادل ۱۴ درصد نسبت به پارسال) افزایش داشته است.

ازاین رو، مصرف سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره در نیروگاه‌ها ۴ میلیون لیتر در روز هم کاهش یافت. 

به این ترتیب، سهم سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره از ۲۴ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسیده است. هم‌اکنون از ۲۳ میدان گازی درکشور روزانه یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

 حدود ۹۸۰ میلیون مترمکعب آن برای توزیع در شبکه مصرف به شرکت ملی گاز تحویل داده می‌شود. به عبارتی، مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۷۰ درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

گفته می‌شود که مجموع گاز تحویلی به شبکه درسال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۹ میلیارد مترمکعب بود که ۱۲۲ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و تجاری و ۷۱ میلیارد مترمکعب در بخش نیروگاهی مصرف شده است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق به تازگی گفته است: ازآنجا که سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور سوخت گاز است، با افزایش مصرف این سوخت در بخش خانگی وتجاری، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم.

ناگفته نماند که بر اساس اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست، علت آلودگی هوا در شرایط فعلی مازوت‌سوزی نیست.

هرچندکه از بین ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌سوزی دارند اما به عنوان نمونه تا دو سال گذشته درتبریز مازوت‌سوزی نداشتیم اما آلودگی هوا وجود داشت.

 در این مواقع می‌توان گفت مصرف مازوت عامل ایجاد آلودگی هوا نیست اما می‌تواند در شهرهایی که در مجاورت نیروگاه‌ها هستند، تشدیدکننده آلودگی هوا باشد.

درحال حاضر سالانه ۷ میلیون نفر جان خود را به علت آلودگی هوا یا دلایل منتسب به آن از دست می‌دهند.

بر اساس آمار، سال گذشته ۲۱ هزار نفر در ۲۷ شهر کشور جان خود را به علت آلودگی هوا از دست داده‌اند.

با این حال، دولت سیزدهم به‌منظور افزایش تولید و کیفیت فرآورده‌های نفتی در کشور، ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارد.

سرمایه‌گذاری سنگین برای افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی، تنها یکی از اقدامات بی‌شمار وزارت نفت دولت سیزدهم باهدف بهبود کیفیت هوا و رعایت قانون هوای پاک بوده که براین مورد، می‌توان ده‌ها برنامه مهم دیگر در دست اقدام این وزارتخانه را نیز افزود.

اقداماتی که دولت قبل باید در طول هشت سال انجام می‌داد اما از اجرای آنها شانه خالی کرد.

 

ارسال نظر