شناسه خبر : 30035

میانگین ارزش هر تن محصول پتروشیمی ایران باید به حداقل ۵ هزار دلار برسد

میانگین ارزش هر تن محصول پتروشیمی ایران باید به حداقل ۵ هزار دلار برسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه همه فعالان صنعت پتروشیمی باید همه توانمندیشان را برای تکمیل زنجیره ارزش آن به میدان بیاورند، گفت: میانگین قیمت محصولات پتروشیمی باید به حداقل ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دلار به ازای هر تن برسانیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۱۲ دی‌ماه) در همایش ارتقای فروش اعتباری محصولات در شرکت‌های پتروشیمی پلیمری با اشاره به اینکه فروش اعتباری پیش از این تکلیف شده بود، تصریح کرد: عملکرد شرکت‌های تولیدی پتروشیمی برای عرضه ۲۵ درصد محصولات به‌صورت اعتباری از سوی مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌طور منظم گزارش داده‌ می‌شود و در شاخص‌های عملکردی مجتمع‌های تولیدی لحاظ خواهد شد.

وی در تشریح وضع صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: امیدواریم به کمک همه همکاران، فعالان و علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گام‌های اساسی برای توسعه شتابان واحدهای پایین‌دستی را تکمیل کنیم تا به جایگاه واقعی و ارزشمند آن دست یابیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنار همه واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی به‌ویژه واحدهایی که تکمیل‌کننده زنجیره ارزش هستند، خواهد بود، افزود: هدف ما تکمیل زنجیره ارزش است. همه فعالان این صنعت باید همه توانمندیشان را به میدان بیاورند تا حلقه‌های مفقوده جورچین صنعت پتروشیمی را تکمیل کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: همه باید در این زمینه همت کنند تا ایران با وجود دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، به جایگاه واقعی و شایسته خود در صنایع پتروشیمی جهان دست یابد.

شاهمیرزایی به ابلاغ ۲۱ محصول راهبردی همسو با تکمیل زنجیره ارزش به هلدینگ‌های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هلدینگ‌ها باید به‌سرعت این طرح‌ها را در هیئت مدیره‌ها تصویب و برای اجرا برنامه‌ریزی کنند.

اقدام سریع برای خودکفایی

وی به سند جامع کاتالیست صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: همه ظرفیت‌های کاتالیستی کشور برای حل مسئله کاتالیست صنعت پتروشیمی و بومی‌سازی آن تا پایان دولت سیزدهم بسیج شده‌اند. توانمندان در حوزه دانش‌ فنی و کالا و تجهیزات هم می‌توانند از ظرفیت خود در توسعه صنعت استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت پتروشیمی بسیار اما اشتغال آن پایین است در حالی‌ که هرچه به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم، سرمایه‌گذاری کمتر اما اشتغال بیشتر ایجاد می‌شود و برای کشور نیز ارزش افزوده بالاتری دارد.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه تا ۶ سال آینده باید در حوزه کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی خودکفا شویم، گفت: زمان زیادی نداریم؛ کشورهای همسایه ما یکی پس از دیگری برای عقب‌ماندگی‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین ما هم باید سریع در مسیر خودکفایی در صنعت پتروشیمی اقدام کنیم تا پس از خودکفایی بتوانیم در کشورهای دیگر مجتمع‌های فراسرزمینی را احداث کنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امروز همه باید هم‌پیمان شویم؛ رشد تقاضا برای انرژی‌های فسیلی رو به کاهش است در صورتی‌ که تقاضا برای محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۴.۵ تا ۵ درصد رشد وجود دارد.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت محصولات پتروشیمی برای هر تن ۵۵۰ دلار است، اظهار کرد: ضمن قدردانی و احترام برای پیشکسوتان صنعت پتروشیمی، نقص‌های زیادی در این لایه وجود دارد و باید این رقم را به حداقل ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دلار برسانیم.

شاهمیرزایی در پایان گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی خود را موظف به پاسخگویی به لایه‌های مختلف صنعت پتروشیمی‌ می‌داند و آماده است نقایص و اشکالات را در همه حوزه‌ها رفع کند.

ارسال نظر