شناسه خبر : 29359

نیمی از کشورهای دنیا در مبارزه با فساد نمره‌ای زیر ۵۰ دارند

نیمی از کشورهای دنیا در مبارزه با فساد نمره‌ای زیر 50 دارند

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی گفت: بیش از نیمی از کشورهای دنیا در مبارزه با فساد نمره‌ای زیر ۵۰ دارند و بخشی از کشورها که قبلا نمره ۹۰ به بالا می‌گرفتند امروز نمراتی کمتر از ۸۰ دارند، در خصوص مبارزه با فساد دهک A در بین کشورها وجود ندارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، حسن عابدی جعفری، امروز در همایش مبارزه با فساد که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد، تصویب کنوانسیون با نام (کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد) است و این به آن معنا است که همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فساد امر زشتی است و می‌تواند بسیاری از مؤلفه‌هایی را که مورد نظر کشورها در توفیق آنها است را به شکست برساند.

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمان افزود: این مؤلفه‌ها می‌تواند اعتماد میان مردم و دولت، مشروعیت دولت و توسعه باشد، لذا هر مؤلفه خوبی که مورد نظر باشد فساد می‌تواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد گفت: از ایجاد این کنوانسیون دو دهه می‌گذرد و سال 2003 به تصویب رسید. در واقع این کنوانسیون یک محصول همه‌جانبه بود که هر چه خوبی‌ها در کنوانسیون‌های گذشته وجود داشت در آن گنجانده شد بنابراین کنوانسیون مذکور محصول اندیشه و هم‌اندیشی انسان‌های قرن 21 روی کره زمین است.

عابدی جعفری بیان داشت: این کنوانسیون بیست ساله که بین 200 کشور دنیا برای ایجاد آن هماهنگی صورت گرفت و یک سندی پیرامون آن ایجاد شد، پیش‌فرض‌هایی دارد که مهمترین آن وقوع انقلاب انفورماتیک است، انقلاب اطلاعات از اثر صنعت بر اثر انفورماتیک انسان را منتقل کرد. انقلاب انفورماتیک که انسان بر اطلاعات و دانش و آنچه در ذهن بشر می‌توانست پرداز شود و آثار آن در زندگی انسان آشکار شود مسلط شد که به معنای چیرگی بشر در اطلاعات و تداوم آن بر گونه‌های مختلف بود، بنابراین موجب تحول جدید اجتماعی شد و این تحول یک اثر اساسی داشت که در همه سطوح زندگی بشر تأثیرگذار بود.

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی اظهار داشت: یک پایه جامعه مدنی، عامه مردم است (مثل سازمان‌های مدنی و یا رسانه‌ها) یعنی مردم صاحب کشور هستند و آنها هستند که باید کشور را اداره کنند و پایه دیگر این مجموعه حضور بخش خصوصی است، بنابراین حاکمیت عینی است یعنی از تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا، نظارت و همه پیگیریها در این امر حضور دارد و این دو رکن جدید در حکمرانی واجب و لازم است.

وی افزود: اصولی نظیر ‌مشارکت در حکمرانی وجود دارد که بسیار تعیین کننده است و براساس آن همه باید در اداره کشور شریک باشند و این حکمروایی امروز سطوح مختلف جامعه را در هم نوردیده است.

عابدی جعفری گفت: نکته‌ای که از این حکمروایی بر می‌آید و در کنوانسیون موج می‌زند، همکاری است، یعنی اگر چنین تفکیک سه گانه‌ای قائل شده‌ایم تفرقه وجود ندارد بلکه روح عمومی کنوانسیون بر پایه همکاری است، بنابراین در کنوانسیون فصل‌هایی راجع به پیگیری، جرم‌انگاری و همکاری مشاهده می‌شود که این همکاری در بدنه هر کشوری طبق کنوانسیون ساری و جاری است.

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی گفت: حتی اگر قرار باشد نظارتی بر اجرای کنوانسیون در کشورها صورت بگیرد، در ماده‌ای از این کنوانسیون این موضوع پیش‌بینی شده است، شیوه اجرای این نظارت هم کاملا مردمی و مبتنی بر همکاری است یعنی اینطور نیست که مثل انرژی ا‌تمی سازمانی وجود داشته باشد که آن سازمان به کشورها نظارت کند بلکه خود کشورها هستند که در بین خودشان براساس قرعه‌کشی تعیین می‌کنند که کدام دو کشور بر عملکرد کنوانسیون مبارزه با فساد نظارت کنند.

عابدی جعفری اظهار داشت: بنابراین قاعدتا در این نشست‌هایی که برگزار می‌شود باید بخش خصوص و بخش دولتی گزارشی تهیه کنند و آن را برای برای ارائه داشته باشند.

وی ا‌فزود: البته این انتظار نیز وجود دارد که بفهمیم در طول دو دهه چه اتفاقی بعد از اجرای این کنوانسیون در کشورهای دنیا و سطح بین‌الملل افتاده است و از این کنوانسیون چه آثار مثبتی در سطح کشورها پدید آمده و اگر این کنوانسیون وجود نداشت چه می‌شد؟

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی بیان داشت: براساس گزارش بین‌المللی بیش از نیمی از کشورهای دنیا در بحث مبارزه با فساد نمره‌ای زیر 50 دارند و بخشی از کشورها که قبلا نمره 90 به بالا می‌گرفتند امروز نمراتی کمتر از 80 دارند و بنابراین در خصوص بحث مبارزه با فساد دهک A در بین کشورها وجود ندارد.

وی افزود: این موضوع بدین معنا است که فساد مخرب، مؤثر و بنیادبرافکن است و به رغم همه تمهیدات اندیشیده شده، برگزاری این کنوانسیون و تمهیداتی که کشورها اندیشیده‌اند، هنوز حریف فساد نشده‌اند، بنابراین نباید این حریف را دست کم گرفت.

وی افزود: این حریف به راحتی مشروعیت کشورها را می‌زداید و حکومت را زمینگیر می‌کند و اتفاقا برخی حکومت‌ها را زمین زده است و در اطراف ما کم نیستند برخی کشورهایی که به خاطر فساد زمین خورده‌اند و انقلاب در آنها اتفاق افتاده و تغییرات بنیادی تغییر رژیم در آنها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: لازم است کشورها خلاقیت‌هایی به کار ببرند که ضمن استفاده از ظرفیت‌های کنوانسیون، بتوانند جلوی فساد را بگیرند.

 

ارسال نظر