شناسه خبر : 28965

اختصاصی چابک آنلاین؛

شاخص شناوری گروه های ساختمانی در بازار سرمایه نسبت به سایر صنایع پایین است

شاخص شناوری گروه های ساختمانی در بازار سرمایه نسبت به سایر صنایع  پایین است

یک کارشناس اقتصاد مسکن،گفت: عملکرد شرکت های ساختمانی دربازار سرمایه علاوه بر روند بازار سهام ، تحت تاثیر روند صنعت ساختمان و بازار مسکن نیز قرار دارد اما به دلایل مختلفی سهام این شرکت ها در بازار سرمایه مورد استقبال سهامداران حقیقی نیست هرچند که بازار مسکن رقیب قوی هم برای بازار سرمایه است .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مهدی بهداد، در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: صنعت ساختمان با وجود اینکه جزو صنایع بسیار گسترده بوده اما حجم بازار گروه های ساختمانی در بازار سرمایه در مقایسه با حجم معاملاتی بازار مسکن بسیار ناچیز است، زیرا شرکت های ساختمانی فعال در بازار سرمایه، نسبت به دیگر صنایع ازجمله پتروشیمی ها، فراورده های نفتی و فولادی ها شرکت های بزرگی نیستند .

وی، ادامه داد : نزدیک به 40 شرکت ساختمانی در بازار سرمایه حضور دارند که از این تعداد تنها تعداد  محدودی از شرکت ها از جمله شرکت توسعه عمران امید، شرکت بهساز کاشانه تهران و شرکت بین المللی توسعه ساختمان جزو شرکت های نسبتا بزرگ محسوب می شوند هر چند که ارزش بازار این شرکت ها نیز چندان  قابل توجه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگراز عوامل موثر برعدم جذابیت سهم های ساختمانی در بازار سرمایه را پایین بودن جریان نقدینگی این گروه در بازار سرمایه بر شمرد و تصریح کرد: شرکت های ساختمانی به لحاظ ماهیت فعالیت هایی که انجام می دهند، سرعت نقد شوندگی پایینی دارند و معاملات سهام این شرکت ها به دلیل اینکه در راستای اهداف بلند مدت و به صورت پیش فروش انجام می شود، فاصله جذب نقدینگی در این بازار در مقایسه با دیگر صنایع، بسیار طولانی است و عدم جذابیت سهام این گروه از صنایع را در بازار سرمایه به دنبال دارد.

بهداد، با اشاره به اینکه شاخص شناوری گروه های ساختمانی در بازار سرمایه نسبت به سایر صنایع  پایین است، گفت: عدم جذابیت سهم های ساختمانی دربازار سرمایه موجب شده  که سهامداران اصلی رغبتی برای عرضه سهام بیش تری در بازار سرمایه نداشته باشند چرا که سهامداران حقیقی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، معمولا تمایل به خرید سهام صنایعی دارند که علاوه بر سوددهی بالا، شفافیت بیش تری دارند.

وی، افزود:درحال حاضر بازار معاملاتی مسکن رقیب برتری نسبت به سهام شرکت های ساختمانی در بازار سرمایه است ، بنابراین اغلب سرمایه گذاران معامله در بازار مسکن و اجاره داری را به خرید سهام شرکت های ساختمانی در بورس ترجیح می دهند .

این کارشناس اقتصاد مسکن، در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن دارای حباب است یا نه، پاسخ داد : حباب قیمت مسکن به اندازه ای که در بازار بیان می شود نیست چرا که هزینه تمام شده ساخت و ساز در چند سال گذشته تحت تاثیر تورم زمین، هزینه پروانه های ساختمانی و نهاده های ساختمانی به شدت بالا رفته و در حال حاضر قیمت مسکن به ارزش ذاتی آن نزدیک است.

بهداد، فروش متری مسکن و راه اندازی صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه را از راهکارهای موثر بر ساماندهی صنعت ساختمان برشمرد و گفت: ارائه این طرح ها جزو ایده های بسیار خوب بود، علاوه بر اینکه بسترسرمایه گذاری در بازار سرمایه را برای سهامداران خرد فراهم می کند، در حفظ سرمایه اشخاص در مقابل تورم و شفافیت معاملات در مقایسه با  بازارعادی مسکن دارای مزایایی است .

 

ارسال نظر