شناسه خبر : 28608

ذخیره استراتژیک کودهای کشور ۸۶۰ هزار تن

ذخیره استراتژیک کودهای کشور ۸۶۰ هزار تن

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تامین و تدارک کود یارانه‌ای توسط دولت انجام شده، اما توزیع آن توسط ۳ هزار و ۵۰۰ فروشگاه و کارگزاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «حمید رسولی» با اشاره به برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ برای تامین کودهای یارانه‌ای اعم از کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، افزود: کود یارانه‌ای باید توسط یک ساختار دولتی مدیریت شود و این کالاها را نمی‌توان در اختیار مجموعه‌ای غیردولتی قرار داد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره توزیع کود یارانه‌ای اظهار داشت: تامین، تدارک و تعدیل قیمت کود یارانه‌ای باید توسط دولت انجام شود، اما توزیع آن صددرصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت در توزیع آن نقشی ندارد، دولت برنامه توزیع را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و از طریق شبکه‌های بخش خصوصی توزیع می‌شود.

وی درباره انتقادهایی مبنی بر اینکه توزیع کود انحصاری شده، گفت: به هیچ عنوان این طور نیست، سهمیه اوره که اتحادیه‌ها سال قبل از پتروشیمی تحویل می‌گرفتند الان توسط ما تحویل گرفته و در فروشگاهشان تحویل داده می‌شود که البته این امر باید در چارچوب یک سامانه نرم‌افزاری کنترلی انجام شود.

رسولی افزود: سال قبل اتحادیه‌ها ۴۰۰ هزار تن سهمیه داشتند امسال حاضریم ۸۰۰ هزار تن کود اوره در اختیارشان قرار دهیم که توزیع انجام شود. تحویل کود بدون دغدغه حمل و نقل و تامین منابع انجام می‌شود، همچنین کارمزد شبکه کارگزاری که طبق برنامه کود را توزیع کنند، را نیز پرداخت می‌کنیم.

وی درباره تخصیص کود یارانه‌ای اظهار داشت: تا پایان شهریور ماه امسال کود یارانه‌ای به تمام محصولات اساسی و غیراساسی تخصیص داده شد، با توجه به افزایش قابل توجه قیمت‌های جهانی و داخلی کود و محدودیت‌های بودجه‌ای به ناچار تصمیم گرفته شد کودهای یارانه‌ای به محصولات اساسی اختصاص داده شود، بنابراین در فاز اول وزارتخانه تصمیم گرفت کودهای یارانه‌ای را با اولویت محصولات اساسی بدهد و با اولویت دوم کودهای یارانه‌ای به محصولات غیراساسی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: کود کاملاً یارانه‌ای است و در دولت ساختاری را نیاز دارد که تامین، تدارک و تعدیل قیمت را انجام دهد، ولی توزیع کود توسط شبکه صددرصد خصوصی و تعاونی انجام می‌شود که اصلاً دولتی نیست، ما در کشور ۳ هزار و ۵۰۰ فروشگاه داریم که توزیع را انجام می‌دهند و یک فروشگاه دولتی توزیع کود نداریم، ولی یک کالای یارانه‌ای که دارد با قیمت‌های چند برابر خرید می‌شود و باید با قیمت‌های پایین‌تر تعدیل شود و در اختیار شبکه قرار بگیرد، این نیاز به یک ساختار دولتی دارد که این کار را انجام دهد و تصمیم داریم در سال‌های آینده فقط ذخایر استراتژیک کود را مدیریت کنیم.

وی درباره قاچاق کود یارانه‌ای گفت: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما در دولت، خروج از شبکه و قاچاق کودهای یارانه‌ای است، نظارت و کنترل دولت بر توزیع کود به این دلیل است که کود در قالب سامانه‌های پایش و توزیع هوشمند به دست کشاورز برسد.

رسولی با اعلام این که تمام کود موردنیاز اتحادیه باغداران و حتی بیش از مقداری که در سال‌های گذشته تامین و توزیع می‌کردند در اختیارشان می‌گذاریم و جای نگرانی نیست، افزود: ما در این مدل توزیع کود یارانه‌ای، دغدغه اتحادیه را هم مدیریت کردیم نگرانی تامین منابع مالی و حمل و نقل و این‌ها را حل کردیم و کود را حتی به میزان بیشتر در فروشگاهشان تحویل می‌دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر تشخیص دولت این است که ما بخش تامین تا تحویل به شبکه کارگزاری را انجام دهیم و توزیع را بخش خصوصی در قالب سامانه‌های مصوب قابل رصد انجام دهند.

 ذخیره استراتژیک کودهای کشور ۸۶۰ هزار تن

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به موجودی کودهای یارانه‌ای سراسر کشور اشاره کرد و گفت: میزان کود در انبارهای شرکت خدمات حمایتی ۶۳۰ هزار تن و در انبارهای کارگزاران ۲۳۰ هزار تن و در مجموع ۸۶۰ هزار تن ذخیره استراتژیک کودهای کشور است.

رسولی تصریح کرد: در حال حاضر ذخیره پتاس کشور ۷۲ هزار تن، فسفاته ۱۹۵ هزار تن و ازته ۵۹۴ هزار تن است که ۴۰۸ هزار تن در انبارهای شرکت خدمات و ۱۸۵ هزار تن در انبار کارگزاران است.

 

ارسال نظر