شناسه خبر : 28326

نهضت مسکن به پیشرفت ۳۰ درصد رسیده است

نهضت مسکن به پیشرفت ۳۰ درصد رسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون دست کم یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن با میانگین پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال اجرا است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، هادی عباسی اصل، اظهار کرد: علاوه بر ۴۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که با مدیریت وزارت راه و شهرسازی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد، واحدهای روستایی، خودمالکی، نیروهای مسلح و غیره را داریم. در بخش روستایی ۱۸۰ هزار واحد به پیشرفت بیش از ۵۰ درصد رسیده است. به طور کلی هم‌اکنون دست کم یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن با میانگین پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال اجرا است.

وی درباره برآورد قیمت واحدهای نهضت ملی  مسکن گفت: قیمت تمام شده بستگی به شرایط  دارد. اگر واحدها یک طبقه و دو طبقه یا دارای مشاعات حداقلی باشد و آسانسور نیاز نداشته باشد ارزان‌تر است. از طرف دیگر در نظر داریم تا برخی پروژه‌ها به صورت تدریجی تکمیل شود.

عباسی  اصل تاکید کرد: الحمدالله پروژه نهضت  ملی مسکن رو به جلو است. سیاستی که در دستور کار قرار گرفته این است که بیشتر واحدهای یک طبقه حیاط دار احداث کنیم؛ چراکه هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف اراضی باارزش چه می‌شود گفت: اراضی ارزشمند صرف احداث خدمات زیربنایی و روبنایی  خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن در واکنش به این موضوع که شنیده می‌شود بعضی پروژه‌ها متوقف شده است تاکید کرد: متوقف نشده بلکه ممکن است کارها کند شده است. منابع از طریق آورده مردم و تسهیلات بانکی به پروژه‌ها تزریق می‌شود.

عباسی اصل درباره این موضوع که برخی متقاضیان توان تهیه اقساط دوم و سوم آورده ۴۰ میلیون تومانی را ندارند گفت: به همین خاطر ما می‌گوییم واحدهای یک طبقه و دو طبقه احداث کنیم تا اگر مردم پول نداشتند به صورت تدریجی واحدها را تکمیل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تکمیل تدریجی را به معنای کاهش کیفیت ساختمان‌ها ندانست و گفت: ممکن است پروژه‌ای بعد از فونداسیون، اسکلت و سقف دچار کمبود منابع شود. بنابراین متقاضی کم‌کم واحد مسکونی خود را تکمیل می‌کند.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی تا ۱۷ مهرماه برای یک میلیون و ۵۲۵ هزار واحد زمین تامین شده، حدود ۵۰۹ هزار و ۵۶۷  واحد پروژه تعریف شده، ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله فونداسیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز دارای سقف و اسکلت است. ۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار دارند. بنا به گفته  هادی عباسی اصل معاون وزیر راه و شهرسازی، حدود یک میلیون  واحد در مراحل اجرا قرار دارد. تا کنون هفت مرحله ثبت نام برای واحدهای این پروژه در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام شده است.

تا ۱۶ مهرماه امسال تعداد ۶۸۴ هزار و ۵۴۷ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کرده و مجموعا ۳۲ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات واریز شده است. طبق آخرین برآورد وزارت راه و  شهرسازی، قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

ارسال نظر