شناسه خبر : 28177

فرار ۴۰۰ هزار شرکت فعال از پرداخت مالیات

فرار ۴۰۰ هزار شرکت فعال از پرداخت مالیات

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هدف گذاری شده تا پایان دولت سیزدهم کل بودجه عمومی را از طریق مالیات تامین کنیم، گفت: ۴۰۰ هزار شرکت فعال در کشور داریم که اظهارنامه ارائه نمی‌کنند و از امسال برای آنها اظهارنامه برآوردی صادر خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: باید بتوانیم سازمان امور مالیاتی را در مسیری قرار دهیم که در تراز دولت مردمی باشد. امیدوار هستیم بتوانیم اصلاحات لازم را در این بازه زمانی انجام دهیم.

وی افزود: در گذشته دو جلسه با کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این جلسات با دغدغه های نمایندگان آشنا شدیم. نگرانی اصلی که در این جلسات احساس شد این بود که نسبت به فرار مالیاتی به ویژه در حوزه پزشکان، هنرمندان و بخش های دیگر اقتصاد نگرانی های جدی وجود داشت. 

سازمان امور مالیاتی ده بدهکار بزرگ را معرفی کند

حجت الاسلام پژمان فر رییس کمیسیون اصل 90 مجلس در این جلسه گفت: کمیسیون اصل 90 یک کمیسیون نظارتی است و در بین دستگاه های نظارتی به عنوان یک کمیسیون مهم که در حوزه قانون اساسی تا بقیه موضوعات نظارت دارد مطرح است. اولین موضوع معوقات مالیاتی است. افراد متعددی در کشور به خصوص در تهران وجود دارند که اعداد معوقات مالیاتی آنها بالا است.

وی با بیان اینکه برنامه سازمان امور مالیاتی در وصول این معوقات مهم است، گفت: عملکرد سازمان در مقایسه با بودجه جای تقدیر دارد اما سوال این است که سهم دریافت مالیات از معوقات چقدر است؟ یکی از پیشنهادات ما در قانون بودجه سال آینده این است که یک سهم مشخص برای معوقات در نظر گرفته شود. اصالت اصلی در بحث مالیات این است که جامعه احساس عدالت داشته باشد.

پژمان فر گفت: اساسا یکی از مجموعه هایی که می‌تواند حس عدالت را در جامعه گسترش دهد سازمان امور مالیاتی است. جریان قدرت و ثروت امکان نفوذ و شبکه سازی دارد و ممکن است سازمان مالیاتی را در مسیری قرار دهند که جلوی وصول مالیات از آنها را بگیرد. به طور مثال در مواردی به صورت شبکه ای شرکت هایی را تأسیس می‌کنند و با استفاده از آنها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

ساز و کار سازمان امور مالیاتی در مسیر کنترل فرار مالیاتی بسیار مهم است. ما در حوزه انتخابیه با موارد متعددی مواجه هستیم که سیستم مالیاتی با استفاده از تراکنش های بانکی در حال جلوگیری از فرار مالیاتی است. سوال دیگر این است که از اطلاعات ماده 169 مکرر چگونه برای کنترل فرار مالیاتی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مورد دیگر ممیز محوری سازمان امور مالیاتی است، گفت: برنامه های سازمان برای آنکه سازمان امور مالیاتی از فرد محوری خارج شود برای ما مهم است. مالیات برعایدی سرمایه نیز یک قدم بزرگ است و باید به سمت اجرای آن برویم. قانون پایانه های فروشگاهی که ما در دستور داریم و نیاز به شفافیت در وصول مالیات وجود دارد. 

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه معوقات مالیاتی ما آمادگی پیگیری موضوع را داریم. در صورت اعلام سازمان امور مالیاتی، 10 نفر از مهم‌ترین افرادی که در دولت های قبلی مالیات ندادند و در دولت های آینده نیز نخواهند داد را پیگیری خواهیم کرد. تریبون مجلس جایگاه قدرتمندی است که می‌توان از آن برای پیگیری معوقات مالیاتی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی در خصوص زمان اجرا ایراداتی را به سامانه پایانه فروشگاهی وارد کردند، گفت: در حوزه نظارت بر این سامانه های نیز ابهاماتی وجود دارد که لازم است سازمان امور مالیاتی در این خصوص توضیحاتی ارائه کند.

عدم وابستگی به نفت، یعنی اداره کشور از منابع حاصل از مالیات

مصطفی میرسلیم از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص عملکرد سازمان مالیاتی گفت: در حوزه سیاست تکلیف ما از گذشته مشخص است و ان تکلیف یعنی رها شدن و خروج کشور از وابستگی به نفت که 40 سال است گریبان گیر ماست، به زبان ساده رهایی از نفت یعنی کشور با مالیات اداره شود.

کشوری که عادت کرده از درامد نفتی امورات بگذراند، نفهمیده که برای اداره کشور باید از خود مایه بگذارد و این مایه گذاشتن یعنی ایجاد فرهنگ مالیاتی در کشور.

وی افزود: همانطور که حضرت امام (ره) و رهبری فرمودند، مالیات یک فریضه است. در کشور ما متاسفانه فرهنگ مالیاتی وجود ندارد و باید در این زمینه برنامه ریزی شود و یکی از وظایف شازمان امور مالیاتی فرهنگ سازی مالیاتی است.

از این به بعد اصل درامد کشور باید از مالیات باشد. تمامی کارشناسان هم میدانند که مثلا عدد 600 هزار میلیارد تومانی حاصل از مالیات، عدد واهی نیست و واقعی است و اتفاقا قابل وصول هم است. خب مشخص است که منافع عده ای به خطر می افتد و مقابله می کنند، چرا که به هرحال این منابع، بسیار هنگفت هستند و برخی افراد ذی نفع این شرایط بوده اند و سال هاست که اندکی مالیاتی پرداخت نکرده اند بنابراین فردی که فرار مالیاتی سنگین دارد حاضر است کلی خرج کند تا مالیات پرداخت نکند.

میرسلیم در اخر اضافه کرد: ما باید به سمت فرهنگی برویم که زمانی که مالیات می دهیم حس کنیم در امور کشور مشارکت می کنیم، سپس گام بعدی این است که به سمتی رویم که مردم خودشان باید اظهار کنند نه اینکه سرکشی باشد، بنا را هم بر این بگذاریم که اکثریت مردم وفادار به نظام و دوست دار کشورند، خودشان واقعیت ها را اظهار می کنند و اگر کسی هم خلاف واقع اظهار کرد آن وقت به شدت با او برخورد شود.

 متاسفانه ما همواره با صحبت هایی مواجه می شویم که تخفیف یا بخشودگی در مالیات ها را توجیه می کنند. وظیفه ی سازمان امور مالیاتی تخفیف یا بخشودگی مالیات نیست، همه باید مالیات بدهند و سپس اگر تصمیم به کمک به یک نهاد یا سازمانی شد آنوقت قانون وضع شود و از خزانه آن پول را برگردانیم. در مالیات بخشودگی یا تخفیف نداریم، کمک کردن باید طبق قانون و از محل دیگری باشد.

عدم تخصیص مالیات هر استان برای مصارف آن با وجود الزام قانونی

الهام آزاد عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از منابع اصلی درآمد کشور مالیات است گفت: برای بی‌نیاز شدن کشور از مالیات نیازمند دریافت مالیات هوشمندانه هستیم. یکی از مطالبات ما این است که مالیات شهرستان با وجود تاکید به تخصیص به خود این استانها، به آنها پرداخت نمی‌شود. ضمن اینکه می‌توانیم از ظرفیت کارشناسی سازمان امور مالیاتی بیش از پیش استفاده کنیم.

هدف گذاری تامین کل بودجه عمومی از طریق مالیات تا پایان دولت سیزدهم/ سهم مالیات به 80 درصد خواهد رسید

داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی پس از صحبت نمایندگان و در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: رویکرد ما این بود است که با برخی اقدامات تحولی به سمت اجرای سند تحول دولت مردمی حرکت کنیم. در سند تحول ما مکلف شدیم تا دریافت مالیات را داده محور کنیم و نظرات ممیز محور را حذف کنیم. بر همین اساس اقداماتی مانند اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و ایجاد پروفایل اقتصادی برای مودیان از این جمله است.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر ما کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد است، مخصوصا بخش تولید. باید فشار را بر فرارهای مالیاتی متمرکز کنیم. تلاش کردیم تا با مقابله با فرار و پایه های مالیاتی جدید درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. در روزهای اول کار دولت سیزدهم، لایحه مالیات بر مجموع درآمد را به مجلس ارائه کردیم. براین اساس امیدوار هستیم تا از مالیات منبع محور به مالیات فرد محور برسیم. مالیات برعایدی سرمایه نیز طی ماه‌های اخیر پیگیری شده و به نقطه ای رسیده که مورد تایید سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد است.

260 هزار رکورد غلط در خصوص خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه شد

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس چند سالی در بودجه می‌آمد اما اجرایی نمی‌شد، گفت: در بحث خودروها بالغ بر 300 میلیارد تومان وصول کردیم. با وجود اینکه در خانه های لوکس نیز اطلاعات کمی از شهرداری‌ها دریافت کردیم اما تغییرات خوبی در این حوزه داشتیم. در خانه های خالی توفیقات خوبی نداشتیم چرا که اطلاعاتی که از وزارت راه دریافت کردیم مناسب نبوده است. از مجموع 520 هزار رکوردی که به سازمان ارائه شده است، 260 هزار رکود غلط بوده است براین اساس تا کنون با وجود همه هزینه ها و تلاش های انجام شده حدود پنج میلیارد تومان مالیات از این حوزه وصول شده است.

وی افزود: کار اصلاح ساختارها و فرآیند ها نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا وصول مالیات را تسریع کنیم و سلامت سازمان را ارتقا دهیم. یکی از اقدامات ایجاد استقلال در دادرسی است. براساس قانون دائم ارزش افزوده مرکز دادرسی ایجاد شده و با توجه به اختیارات داده شده به نماینده دادگستری طی 9 ماه گذشته فرآیند دادرسی شکل مستقل تری به خود گرفته است.

منظور تاکید کرد: همه تلاش ما این است که عدد تعیین شده در بودجه را وصول کنیم تا درآمدهای پایدار دولت تامین شود. امروز شاهد هستیم که درآمد ماهانه مالیات به 45 هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که این رقم در سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان بوده است. جهت گیری اصلی ما این است که بتوانیم طی سه سال آینده بودجه عمومی کشور را به صورت کامل از طریق مالیات تامین کنیم. در حال حاضر سهم مالیات در بودجه 55 درصد است و قصد داریم این رقم را به حدود 80 درصد برسانیم.

با این کار وابستگی بودجه به ارز و نفت کاهش می‌یابد و از نظر سازمان امور مالیاتی مهم ترین راهکار برای مقاومتی کردن اقتصاد همین است. با سازمان برنامه و بودجه نیز توافق کردیم تا 650 هزار میلیارد تومان مالیات در سال آینده تامین کنیم که از نظر سازمان امور مالیاتی تحقق پذیر است. 71 هزار میلیارد تومان تا امروز وصول شده و برای سال آینده نیز برنامه ریزی کردیم تا ماهانه 55 هزار میلیارد تومان درآمد محقق کنیم.

ماجرای 400 هزار شرکت فعال که اظهارنامه ارائه نمی‌کنند

با استفاده از اطلاعات ابزارهای پرداخت بیش از دو میلیون مودی جدید شناسایی کردیم. براساس اطلاعات حدود 400 هزار شرکت فعال داریم که ممکن است فعالیت آنها کم باشد اما بارنامه، اطلاعات انبار و تراکنش بانکی دارند اما در سال های گذشته اظهارنامه ارائه نکردند. در خصوص این شرکت ها در حال تولید اظهارنامه برآوردی هستیم. در این خصوص معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده که شامل اطلاعات سامانه ماده 169، گردش حساب، اطلاعات خرید، تسهیلات بانکی، گمرک و بارنامه می‌شود. بالغ بر 100 قلم اطلاعاتی دریافت می‌کنیم که آنها را در 13 حوزه دسته بندی کردیم.

یکی از اقدامات ما این است که بتوانیم زنجیره شرکت ها همگروه را شناسایی کنیم. به طور مثال اعضای مشترک اعضای هیئت مدیره های شرکت ها را شناسایی می‌کنیم. همچنین اطلاعات خرید فروش را نیز بررسی می‌کنیم وقتی می‌بینیم که 10 شرکت به صورت مداوم با یکدیگر معامله می‌کنند یعنی احتمال دارد که فرار مالیاتی آنجا شود. سامانه ای برای این منظور با نام ستاره تشکیل شده که به صورت مشخص چنین شرکت‌هایی را شناسایی می‌کند.

به این ترتیب و براساس موتور ریسک، مودیان را به مودیان پر ریسک، کم ریسک و با ریسک متوسط تقسیم می‌کنیم. اظهارنامه مودیانی که ریسک پایین دارند را بدون رسیدگی می‌پذیریم. از مجموع حدود چهار میلیون و نیم مودی که داریم، شاید حدود 700 تا 800 هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. در بحث مالیات برخانه های خالی از سوی افکار عمومی تحت فشار هستیم و به وزارت راه اعلام کردیم که اطلاعات خانه های غلط را خارج کنند و سایر اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

ارسال نظر