شناسه خبر : 27666

عرضه گاز روسیه متوقف می‌شود

عرضه گاز روسیه متوقف می‌شود

مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه هشدار داد طرحهایی که برای اعمال سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه وجود دارد، باعث متوقف شدن عرضه خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اظهارات الکسی میلر، مشابه تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز این کشور است. جنگ در اوکراین باعث شده است مشتریان اروپایی، خرید انرژی روسیه را کاهش دهند و همزمان، کشورهای صنعتی گروه هفت و اتحادیه اروپا تلاش می کنند با معرفی سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه، درآمدهای انرژی مسکو را محدود کنند.

میلر در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، اعلام کرد: چنین تصمیم یک‌جانبه‌ای، مسلما نقض قراردادهای فعلی است و به توقف عرضه منجر خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ماه گذشته در اظهاراتی که در یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک داشت، تهدید کرد اگر سقف قیمتی تعیین شود، روسیه عرضه نفت و گاز را متوقف خواهد کرد. وی درخواست اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه را احمقانه خواند و اعلام کرد اگر غرب سقف قیمت برای صادرات روسیه تعیین کند، روسیه قراردادهای عرضه را کنار می گذارد.

 قطع عرضه از سوی روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان است، بازارهای انرژی جهانی را ملتهب خواهد کرد و اقتصاد جهان را با قیمتهای بالاتر انرژی روبرو می‌کند. دستکم ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا شامل ایتالیا، یونان و لهستان با تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه به دلیل واهمه از تلافی مسکو و متوقف شدن کامل عرضه گاز به کل این منطقه، مخالف هستند.

طبق آمار رفینیتیو، عرضه گاز روسیه از طریق سه مسیر اصلی به اروپا، در ۱۲ ماه گذشته، تقریبا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. مسکو، مسائل فنی ناشی از تحریم‌های غربی را عامل این کاهش عرضه اعلام کرده است.

 

ارسال نظر