شناسه خبر : 27360

امکان مبادله ۶۰۰ مگاوات برق با ترکیه وجود دارد

امکان مبادله ۶۰۰ مگاوات برق با ترکیه وجود دارد

به گفته وزیر نیرو امکان صادرات و واردات نیرو در زمان نیاز تا ۶۰۰ مگاوات از کشور ترکیه فراهم شده است.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه هوشمندسازی صنعت برق گفت: در سفر ترکیه دو مسئله در دستور کار ما قرار داشت. یکی از آن مذاکره با وزارت انرژی ترکیه برای مبادلات برق با این کشور بود. اخیرا در مرز ایران و ترکیه یک سیستم نصب شده که از این سیستم امکان مبادله برق با کشور ترکیه را داریم که این مبادله از روز‌های گذشته شروع شده تا ۶۰۰ مگاوات مبادله برق انجام دادیم و این خط چنین ظرفیتی دارد.

محرابیان در این باره ادامه داد: سالیان زیادی است که مبادله برق با ترکیه قطع شده شده و اکنون از این طریق می‌توانند در زمانی که برق مازاد داریم هم به ترکیه و هم به کشور‌های همسایه امکان صادرات برق داشته باشیم و در زمانی هم که نیاز به مصرف بیشتری داشته باشیم، امکان دریافت برق را از این مسیر داشته باشیم.

وزیر نیرو به ناترازی برق و مسئله صادرات برق اشاره می‌کند و می‌گوید: سیاست ما مبادله برق با کشور‌های همسایه و حتی کشور‌هایی است که امکان تبادل دارند. با خیلی از این کشور‌ها سنکرون شبکه داریم. ما مبادله برق داریم و در واقع زمانی که ما نیاز بیشتری داریم برق دریافت کنیم، مواقعی که تولید مازاد داریم برای اقتصادی شدن صنعت نیروگاهی کشور در آن زمان صادرات برق داریم. البته تراز صادرات و وادرات ما تقریبا حدود ۸۰ درصد مثبت است. یعنی در ۸۰ درصد اوقات میزان صادرات ما از میزان واردات بیشتر است. اما در ۲۰ درصد اوقات لازم است که واردات ما بیشتر باشد.

به گفته محرابیان در تابستان که در اوج مصرف هستیم نیاز به واردات برق بیشتر است که بتوانیم اوج مصرف را مدیریت کنیم.

ارسال نظر