شناسه خبر : 27173

درخواست گروهی از کشورهای اروپا برای کنترل قیمت گاز

درخواست گروهی از کشورهای اروپا برای کنترل قیمت گاز

گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند مقامات این بلوک را وادار کنند طرح‌هایی را برای اعمال سقف قیمت برای بازار گاز، تهیه کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایسنا، اتحادیه اروپا ابتدای سپتامبر، بسته‌ای از تدابیر اضطراری را برای مقابله با افزایش قیمتهای انرژی پیشنهاد کرد اما این بسته شامل سقف قیمت گاز که در خصوص آن میان ۲۷ کشور عضو این بلوک اختلاف نظر وجود دارد، نبود.

کشورهای موافق سقف قیمت، بروکسل را تحت فشار قرار داده اند و از کمیسیون اروپا می‌خواهند پیشنهادهایی درباره سقف قیمت گاز مطرح کند تا در دیدار روز جمعه وزیران انرژی اتحادیه اروپا به بحث و بررسی گذاشته شود و  هر چه زودتر یک قانون پیشنهادی اعلام شود.

در پیش نویس این نامه که توسط رویترز مشاهده شده، آمده است: ما از تلاشهای کمیسیون اروپا و تدابیری که برای مقابله با این بحران، پیشنهاد کرده است قدردانی می‌کنیم اما هنوز به جدی‌ترین مشکل همه که قیمت عمده فروشی گاز طبیعی است، نپرداخته‌ایم.

مقامات اتحادیه اروپا گفتند: حدود ۱۰ کشور قصد دارند این نامه را امضا کنند که بلژیک، ایتالیا، لهستان، مالت و یونان در میان آنها دیده می‌شوند.

در این نامه که خطاب به کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا بوده، اعمال سقف قیمت برای تمامی معاملات عمده فروشی گاز درخواست شده است. دیپلماتهای اروپایی روز دوشنبه سرگرم مذاکره درباره این نامه بودند و محتوای آن ممکن است تغییر کند.

طبق پیش نویس این نامه، محدود کردن قیمت گاز، به کشورها کمک خواهد کرد فشارهای تورمی غیرقابل تحمل که به مصرف‌کنندگان و شرکتها آسیب زده است را کنترل کنند و می‌تواند به شکلی طراحی شود که امنیت عرضه را تامین کند.

کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا با این طرح مخالف بوده و تردیدهایی را در خصوص جلب حمایت هر گونه پیشنهاد اتحادیه اروپا در این مورد، ایجاد کرده‌اند.

آلمان، هلند و دانمارک می گویند اعمال سقف قیمت، با تضعیف توانایی اتحادیه اروپا برای جلب محموله‌های گاز در زمستان امسال، امنیت تامین را به خطر خواهد انداخت.

روسیه از زمان اعمال تحریمهای غربی گسترده علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، عرضه گاز را کاهش داده و باعث شده است کشورهای اروپایی برای تامین گاز کافی، به تقلا بیافتند.

کمیسیون اروپا تاکنون تدابیر اضطراری اتحادیه اروپا شامل دریافت مالیات از سود اضافی شرکتهای انرژی و کاهش مصرف انرژی را پیشنهاد کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره پیرامون این پیشنهادها هستند تا در دیدار روز جمعه وزیران انرژی این بلوک، آنها را تصویب کنند.

در این بین، پیشنهادهای دیگر اتحادیه اروپا از جمله حمایت مالی از شرکتهای انرژی و تدابیر فوق العاده برای پایین بردن قیمتهای گاز، در حال آماده سازی هستند.

 

ارسال نظر