شناسه خبر : 26577

افزایش ۳۰ درصدی قیمت گاز در معاملات امروز اروپا‌

 افزایش 30 درصدی قیمت گاز در معاملات امروز اروپا‌

پس از آنکه روسیه اعلام کرد که فعلا جریان گاز در یکی از خطوط اصلی انتقالی به اروپا برقرار نخواهد شد، قیمت گاز در اروپا در معاملات صبح امروز ۳۰ درصد بالا رفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، روسیه اخیرا اعلام کرده که ممکن است برای مدت نامعلومی جریان صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم 1 برقرار نشود. همین امر موجب شد تا امروز در نخستین روز معاملاتی این هفته شاهد رشد 30 درصدی قیمت گاز در بازار اروپا باشیم.

روسیه گفته که به خاطر پیدا شدن نشتی گاز در این خط لوله مشخص نیست چه زمانی بهره‌برداری از نورداستریم1 از سر گرفته شود. در گام نخست قرار بود روسیه جریان این خط لوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فقط سه روز متوقف کند، اما با گذشت چند روز هنوز جریان در این خط لوله برقرار نشده است.

قیمت گاز در اروپا در گام نخست به 272 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و سپس تا 256 یورو پایین آمد که باز هم 23 درصد بالاتر از قیمت پایانی روز جمعه است. قیمت گاز در اروپا از ابتدای سال جاری تاکنون 4 برابر شده است.

این افزایش قیمت موجب شد تا برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند، اروپا مدعی است که روسیه برای مقابله به مثل با تحریم‌های غرب از گاز به عنوان ابزار استفاده می‌کند، اما روس‌ها می‌گویند تحریم‌های اعمال‌شده موجب شده است‌ عملکرد این خط لوله مختل شود؛ تا پیش از قطع جریان، این خط لوله هم فقط با 20 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت بود.

ارسال نظر