شناسه خبر : 26848

کمبود شناور تجاری در خزر برطرف می‌شود

کمبود شناور تجاری در خزر برطرف می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های دریا سواحل و بنادر در سیاست‌های کلی برنامه هفتم و رویکرد جدی دولت سیزدهم در به‌کارگیری پتانسیل‌های حمل‌ ونقل دریایی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فضای مناسبی فراهم شده است تا بتوانیم به یک سند جامع در حوزه دریایی کشور دست‌ یابیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صفایی در نشست مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری و توجه ویژه در بند ۱۱ این سیاست‌های ابلاغی بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی، گفت: مجموعه ارگان‌های دریایی باید یکپارچه عمل کرده و خروجی منسجم داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت طلایی خزر برای توسعه تجارت با روسیه، از راه‌ اندازی خط لاینر در دریای خزر برای اولین بار خبر داد و گفت: در حال حاضر تردد کشتی‌ها در دریای خزر، طبق یک برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود و یک تاجر می‌داند که چه زمانی کالاهایش، به ویژه کالاهای فاسدشدنی، را به بندر بیاورد.

وی با اشاره برنامه‌ریزی مسئولان دو کشور ایران و روسیه برای تبادل ۱۰۰ میلیون تنی کالا و برنامه برای استفاده از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران در دریای خزر، تاکید کرد: یکی از سیاست‌های جدی سازمان بنادر و دریانوردی در دریای خزر، ارتقای ظرفیت شناورهای دریایی و کشتی‌های تجاری برای پوشش این میزان تبادلات بازرگانی است.

صفایی با اعلام اینکه اولویت وجوه اداره‌شده سازمان بنادر تامین شناورهای رو-رو است، افزود: در حوزه خزر و برای ارتقای ظرفیت کشتیرانی ایران، باید از توان و پشتیبانی بخش‌خصوصی برای خرید و ساخت شناور استفاده بهینه کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه مبحث ایجاد داک تعمیرات شناور در خزر باید با سرعت بیشتری پیگیری شود، درخصوص تامین لایروب در خزر افزود: با توجه به کاهش تراز آب خزر، سازمان بنادر و دریانوردی برای رفع چالش لایروبی در بنادر شمالی کشور، هم ساخت لایروب را در دستور کار خود دارد و هم با انجام قراردادهای بلندمدت، درصد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت اجاره لایروب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خرید تجهیزات بندری را با استفاده منابع مالی بخش‌ خصوصی و منابع دولت در سازمان بنادر و دریانوردی به سرعت در دستور کار خود دارد.  

وی افزود: در خصوص راه‌آهن چابهار و اتصال آن به ریل سراسری نیز با رایزنی‌هایی که با مقامات بلندپایه هندی شده، به دنبال امضای قرارداد بلندمدت برای رفع مشکلات پسکرانه‌ای و دسترسی به بندر چابهار هستیم.

صفایی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت، سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافری تعلق می‌گیرد، تاکید کرد: برنامه‌ریزی شود تا محورهای چابهار-عمان، بوشهر-قطر و کیش-قطر به‌سرعت راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر تامین ایمنی بنادر صیادی و بیان اینکه دیگر نباید شاهد سوختن لنج‌های مردم ساحل‌نشین در بنادر باشیم، از اقدام سازمان بنادر و دریانوردی برای بیمه خن‌کاران در بنادر خبر داد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، مشکلات تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیمه شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن در دست بررسی و رایزنی با ارگان‌های مربوطه است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی همچنین از ساخت سرود ارگان‌های دریایی با مشارکت همه ارگان‌های دریایی و مدیریت ارتباطات و بین‌الملل این سازمان خبر داد.

 

ارسال نظر