شناسه خبر : 26022

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیمی از بتن های تولیدی کشور گواهی استاندارد لازم را ندارند

نیمی از بتن های تولیدی کشور گواهی استاندارد لازم را ندارند

یک کارشناس صنعت ساختمان گفت: میانگین عمرمفید ساختمان های بتنی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که در مقایسه با میانگین عمرساختمان های بتنی درجهان بسیار پایین بوده زیرا عمر ساختمان های بتنی درکشورهای جهان بالغ بر۱۰۰ سال است .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، شایان ابی زاده، در گفتگو با چابک آنلاین، ادامه داد: دانش فنی کشور در زمینه بتن مطابق دانش روز دنیاست بنابراین اختلاف بالای عمر متوسط ساختمان های بتنی کشور با عمرمتوسط ساختمان های بتنی جهان ناشی از عدم رعایت اصول فنی درزمینه تولید، اجرا و بتن ریزی و نگهداری است.

وی،افزود: شاخص های استاندارد، آیین نامه ها و ضوابط بتن کشور در سطح ضوابط و استانداردهای تعریف شده جهانی است و با علم روز دنیا برابری می کند.

دبیرکمیته مدیریت وتکنولوژی ساخت سدها درکمیته ملی سدهای بزرگ ایران، خاطرنشان کرد که بتن های مرغوب کشور رقابت پذیری بالایی با بتن های مرغوب دنیا دارندو نمونه بارزآن استفاده از بتن های خودتراکم و غلتکی در بتن ریزی های حجیم مثل سدسازی است که ایران را در جایگاه برتر سد سازی دنیا قرارداده است.

ابی زاده، اذعان داشت: با وجود استانداردهایی که برای استفاده از بتن  وجود دارد، حدود 50 درصد از تولیدات بتن آماده که در صنعت ساخت و ساز کشور به کار گرفته می شود، دارای گواهی استانداردهای لازم نیستند .

وی،با اشاره به عوامل کاهش دهنده مقاومت بتن در سازه ،گفت: برای حمل و نقل بتن تولیدی در کشور از ماشین آلات و تجهیزات قدیمی استفاده می شود که این فرایند عامل مهمی درکاهش مقاومت بتن تولیدی است در حالیکه طبق آزمایشات، با نگهداری مناسب بتن، مقاومت نهایی آن به 98 سال هم رسیده است.

این کارشناس صنعت ساختمان، با تاکید بر لزوم ارتقای کیفی ساختمان های بتنی کشور،گفت: افزایش عمر مفید ساختمان ها مستلزم ارتقای دانش فنی افراد ذی ربط اعم از مهندسین، تکنسین های اجرا و حتی کارگران  در خصوص رعایت استانداردها درمراحل تولید، اجرا و نگهداری بتن است .

ابی زاده، ادامه داد: البته تنها به دانش فنی نباید اکتفا کرد و ادارات و سازمان های ذی ربط نیز باید نظارت های بیش تری در صنعت بتن کشور داشته باشند تا بدین وسیله تمامی بتن مورد استفاده در ساخت و سازهای کشور کیفیت و مقاومت و استانداردهای لازم را داشته باشند.

 

ارسال نظر