شناسه خبر : 25616

اختصاصی چابک آنلاین؛

۱۰درصد قیر تولیدی کشور وارد صنعت ساخت و ساز مسکن می شود

دستور توزیع قیر تهاتری دستگاهای اجرایی هنوز ابلاغ نشده است

10درصد قیر تولیدی کشور وارد صنعت ساخت و ساز مسکن می شود

دبیر انجمن قیر ایران، با اشاره به ارتباط مستقیم صنعت قیر با زیرساخت های راه و حمل و نقل جاده ای کشور، گفت: ۹۰ درصد از قیرتولیدی کشور درحوزه نگهداری جاده ها و معابر روستایی مصرف می شود به طوری که علاوه بر پروژه های راهسازی جدید، بخشی از قیر تولیدی صرف نگهداری این جاده ها و معابرمی شود و حداکثر۱۰درصد هم برای پوشش بام و استفاده در صنعت ساختمان ها مصرف می شود.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مهرداد همتی، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود:سالانه بیش از 6 میلیون تن مواد اولیه قیر و وکیوم باتوم تولید می شودکه از این مقدار 4 میلیون تن در بازار بورس و برای صادرات عرضه می شود و 2 میلیون تن  هم به اجرای پروژه های عمرانی کشوراختصاص می یابد.

به گفته وی،بدلیل مشکلات در تدوین آیین نامه اجرایی و هماهنگی بین دستگاه های دولتی بطور میانگین بین 1 تا1.5 میلیون تن از قیر تولیدی جذب می شود.

وی خاطرنشان کرد که ایران چهارمین تولیدکننده  بزرگ قیرجهان است و عمده صادرات به کشورهای امارات، هند ،چین و پاکستان و کشورهای آفریقایی صادرمی شود به طوری که از محل صادرات قیر سالانه 1.5 میلیارد دلار ارز وارد کشورمی شود.

به گفته دبیرانجمن قیر ایران، کشور عراق محصول قیرخود را به علت کیفیت پایین تر، ارزان تر در بازارهای منطقه عرضه می کند که مشکلاتی برای صادرکنندگان صنعت قیر کشور به وجود آورده است .

همتی، با اشاره به فعالیت 70 واحد تولیدی در صنعت قیر کشور، افزود: 90 درصد واحدهای تولیدی عضو انجمن بوده و  واحدهای تولیدی دارای گواهی  استاندارد ملی  هستند.

همتی، با اشاره به اینکه با  گذشت 5 ماه از سال هنوز ابلاغیه ای در خصوص توزیع قیر تهاتری دستگاهای اجرایی صورت نگرفته است، ادامه داد: نیمه نخست سال امکان فعالیت دراکثرمناطق وجود دارد و با اتلاف زمان احتمال تخریب زیرساخت های موجود در اثر باران وسیل بالا می رود، بنابراین سیلاب های اخیر و نابودی کیلومترها راههای دسترسی روستایی، ضرورت ابلاغ آیین نامه اجرایی باهدف تسریع در بازسازی را دوچندان می کند.

 

ارسال نظر