شناسه خبر : 25690

نصب نیروگاه‌های کوچک برقابی در ۶۰۰ سازه آبی کشور

نصب نیروگاه‌های کوچک برقابی در ۶۰۰ سازه آبی کشور

کارشناس ارشد مسائل آب گفت: با نصب نیروگاه‌های کوچک برقابی، می‌توان از بیش از ۶۰۰ سازه آبی کشور، برق تولید کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن رضوی در مصاحبه ای افزود: از سد‌های کوچک و حتی در طول خطوط انتقال آب می‌توان، به دفعات، ده‌ها مگاوات انرژی تولید کرد.

مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: امکان نصب این نیروگاه‌ها برای تولید کمتر از ۱۰ مگاوات برق در تمام سد‌های کشور وجود دارد و هم اکنون این گونه نیروگاه‌های کوچک در سد آزاد کردستان، سد گلپایگان اصفهان و نصب شده است.

وی تصریح کرد: خط انتقال آب " قمرود" در کویر مرکزی امکان تولید ۲۹ مگاوات برق دارد که هم اکنون نیمی از آن در قالب ۳ واحد نیروگاهی کوچک، افتتاح و وارد شبکه شده است.

مدیر عامل اسبق شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: با توجه به محدودیت تامین برق از چند سال گذشته در کشور، موضوع نصب این نیروگاه‌ها از اواخر دولت قبل و همچنین در دولت سیزدهم به عنوان یک ظرفیت بالقوه مطرح شده است و دولتمردان اقدامات موثری دراین باره انجام داده اند.

وی گفت: بیشتر تجهیزات نیروگاه‌های کوچک برقابی در کشور بومی سازی شده است و با توجه به اماده بودن زیرساخت‌های اولیه نصب آن، مانند بدنه سد و خطوط انتقال می‌تواند با هزینه کمی وارد مدار تولید شود.

کارشناس ارشد مسائل آب همچنین افزود: میزان تولید برق از نیروگاه‌های بزرگ برقابی کشور حدود ۱۲ هزار مگاوات است که می‌توان در قالب دو برنامه ۵ ساله توسعه و از طریق استفاده از نیروگاه‌های کوچک برقابی در سد‌ها و خطوط انتقال آب و توسعه نیروگاه‌های برقابی موجود در سد‌های بزرگ، این عدد را ۲ برابر کرد.

 
 

وی تصریح کرد: حدود ۸ هزار مگاوات نیروگاه برقابی بزرگ هم در حال ساخت است که پیشرفت آن‌ها حدود ۴۰ درصد است که با تغییر تعرفه خرید برق تضمینی این نیروگاهها، می‌توان در قالب یک برنامه ۵ ساله توسعه همه ان‌ها را تکمیل کرد.

مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: هم اکنون سبد انرژی کشور شامل حدود ۹۰ درصد برق حرارتی و ۱۰ درصد دیگر هم شامل انرژی اتمی، برقابی، سیکل ترکیبی، انرژی بادی و خورشیدی است که در ۲ دهه آینده این سبد تعدیل می‌شود و جهش قابل توجهی هم خواهد داشت.

وی گفت: تعرفه‌های فعلی خرید برق تضمینی بر اساس نرخ دلار حدود ۴ هزار تومان است که در آن زمان برای سرمایه گذاران جذابیت داشت، اما پس از چند برابر شدن قیمت ارز در چند سال گذشته، دیگر جذابیت لازم را برای سرایه گذاران ندارد.

سید حسن رضوی افزود: دولت هم اکنون در حال جذاب کردن نرخ تعرفه هاست که با ابلاغ آن، شاهد توسعه ان‌ها خواهیم بود و دیگر نیاز نیست دولت در این موارد سرمایه گذاری کند و می‌توان گفت در این مورد شاهد فعالیت و معادله " برد برد" دولت و بخش خصوصی خواهیم بود.

 
ارسال نظر