شناسه خبر : 25608

وزارت نیرو برنامه‌ای برای «اصلاح زیرساخت‌های فرسوده شبکه آب» ندارد

وزارت نیرو برنامه‌ای برای «اصلاح زیرساخت‌های فرسوده شبکه آب» ندارد

نماینده مردم فسا در مجلس گفت: وزارت نیرو برنامه‌ای برای «اصلاح زیرساخت‌های فرسوده شبکه آب» ندارد و این امر علاوه بر اینکه در آینده بحران جدی ایجاد خواهد کرد، هم اکنون نیز موجب هرزروی آب شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی،  در تشریح سوال خود از وزیر نیرو، گفت: ایران در زمره کشورهایی است که در بسیاری مناطق، کم بارش و خشک است و بیشتر مناطق ایران دارای تنش شدید آبی است و لذا لازم است که دولت و به صورت خاص وزارت نیرو با برنامه‌ریزی منسجم و منظم برای این مشکل مهم و اساسی کشور راهکار و راهبرد مناسب داشته باشد. 

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه وزارت نیرو بر خلاف توقع و انتظاری که از این وزارتخانه می‌رود، نتوانسته برای این نیاز اساسی و حیاتی مردم برنامه و ساز و کاری مناسب ارائه دهد و اجرا کند و متاسفانه در شرایط کنونی بسیاری از شهرها و روستاها و مناطق کشور درگیر تنش شدید آبی هستند و این نگرانی که در سال‌های بعد این تنش ها افزایش یابد دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه وزیر محترم نیرو باید پاسخ دهند که علت بی‌برنامه‌گی در مدیریت آب در شهرها و مناطق دارای تنش آبی چیست، اضافه کرد: چرا با وجود منابع بسیار خوبی که مجلس برای مدیریت تنش مناطق کم آب و پر تنش در سال ۱۴۰۰ تعیین کرده، وزارت نیرو در اجرای پروژه‌های مربوطه تعلل کرده و اکنون بسیاری از مردم با مشکلات کم آبی مواجه هستند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با عنایت به اینکه بانک توسعه اسلامی برای اجرای برخی از پروژه های فاضلاب کشور، منابع مصوب کرده، علت ناتوانی در جذب منابع مصوب این بانک برای اجرای پروژه های فاضلاب شهری چیست؟

فیروزی با بیان اینکه هر ساله بارش‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب خسارات سنگین مالی و جانی به هموطنان وارد می‌کند، باید مشخص شود چرا وزارت نیرو برنامه‌ای برای مهار سیلاب‌ها و مدیریت آب ها ندارد ؟ تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه ای برای «اصلاح زیرساخت‌های فرسوده شبکه آب» ندارد و این امر علاوه بر اینکه در آینده بحران جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد، هم اکنون نیز موجب هرزروی آب شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: روند اجرای پروژه‌های آبرسانی به شهرها و روستاها به شدت کند است با عنایت به اینکه تامین آب یکی از ضروری ترین نیازهای مردم است، علت کندی در روند اجرای این پروژه‌ها و بویژه پروژه آبرسانی به شهرستان فسا چیست و چرا مشکل برق ایستگاه مربوطه در این خط حل نمی‌شود و سهم آب مشخص شده تامین و در اختیار گذاشته نمی‌شود؟

وی اضافه کرد: حل مشکل «اشتغال» و «تولید» و «جهش در تولید» مستلزم «سرمایه گذاری بخش خصوصی» و حمایت واقعی از سرمایه‌گذاران است، ناتوانی در «تامین آب مجموعه های صنعتی و تولید» در شرف راه اندازی سبب فرار سرمایه گذاران و بی انگیزگی سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه گذاری است که وزیر نیرو باید علت این بی‌برنامه‌گی را توضیح دهد.

ارسال نظر