شناسه خبر : 25134

حقیقی‌ها به بازار بورس برمی‌گردند

حقیقی‌ها به بازار بورس برمی‌گردند

رییس سازمان بورس اظهار داشت: در گذشته هم روند این گونه بوده که همواره بازار سرمایه با یک وقفه و فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کند اما مهم روند بلندمدت بازار است و بازار سرمایه راه خود را می‌رود بنابراین معتقدم شرایط بازار سرمایه طبیعی است و شرایط عجیب و غریبی ندارد.

به گزارش  چابک آنلاین به نقل از  ایلنا، بازار سرمایه اولین روز کاری را در هفته گذشته با ریزش ۴ هزار واحدی و با شاخص یک میلیون و ۴٩٨ هزار و ۵٠٩ واحد شروع کرد و آخرین روز کاری خود را با شاخص یک میلیون و ۴٩٠ واحدی به پایان برد. مدتی است که شاخص در محدوده ١.۴ میلیون تا ١.۶ میلیون واحدی در حال چرخش و درجا زدن است. 

همین شرایط باعث ورود معاون اول رییس جمهوری شد و در هفته گذشته وزیر اقتصاد در این باره گفت: این شرایط بازار سرمایه به چند بخش مربوط می‌شود و تنها متوجه وزارت اقتصاد و سازمان بورس نیست. وزارت صنعت و وزارت نفت هم از دیگر ابعاد موضوع هستند. 

گفته می‌شود تصمیمات جزیره‌ای وزارت نفت و وزارت صمت برای صنایع مربوط باعث درجا زدن بازار سرمایه شده در حالی که بازارهای موازی در حال رشد و صعود هستند. 

«مجید عشقی» رییس سازمان بورس درباره اثرگذاری عملکرد و تصمیمات سایر وزارت خانه ها بر روی بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به راه‌اندازی و برقراری میز صنعت در سازمان بورس، برای وضعیت صنایع پیگیری ‌های لازم را انجام داده‌ایم و این پیگیری‌ها ادامه دارد. 

وی ادامه داد: یکی از عوامل موثر بر شرایط بازار سرمایه همین موضوع وضعیت صنایع پالایش، پتروشیمی و فلزی است که یکسری از تصمیمات که در سایر وزارتخانه‌ها گرفته می‌شود بر وضعیت بازار سرمایه اثر می‌گذارد. 

رییس سازمان بورس تاکید کرد: مکاتباتی با این وزارتخانه‌ها داشتیم و دستورات معاون اول رییس جمهوری را هم در حال پیگیری هستیم. واقعیت این است که چالش‌‌هایی برای صنایع مختلف ایجاد شده که در حال حل و فصل آنها هستیم که به طور قطع به نفع بازار سرمایه خواهد شد. 

عشقی همچنین درباره رکود بازار سرمایه در حالی که بازارهای موازی سقف خود را پس گرفته‌اند و نقدینگی به سمت این بازارها سوق پیدا کرده، گفت: در گذشته هم روند این گونه بوده که همواره بازار سرمایه با یک وقفه و فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کنند اما مهم روند بلندمدت بازار است و بازار سرمایه راه خود را می‌رود بنابراین معتقدم شرایط بازار سرمایه طبیعی است و شرایط عجیب و غریبی ندارد. 

وی درباره خروج سنگین نقدینگی متعلق به حقیقی ‌ها از بازار سرمایه اظهار داشت: مشخص است که حقیقی‌ها چه رفتاری دارند و شاهد حرکت حقیقی‌ها به سمت صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی است و این اقدام، رفتار هوشمندانه حقیقی‌هاست اما با یک لگ زمانی به بازار برمی‌گردند. 

وی با تایید خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ادامه داد: خروج نقدینگی‌های حقیقی رخ داده اما حقیقی‌ها همواره همین رفتار را از خود نشان می‌دهند. در دوره‌های گذشته شاهد رکود ۴ ساله بورس هم بودیم که در این بازه زمانی شاهد خروج نقدینگی بودیم اما با مشخص شدن آیتم‌هایی در بازار، حقیقی‌ها دوباره به بازار برمی‌گردند.

ارسال نظر