شناسه خبر : 24744

مهلت یک هفته‌ای به کارخانه‌های لبنی برای افزایش تولید ۴ قلم کالا

مهلت یک هفته‌ای به کارخانه‌های لبنی برای افزایش تولید 4 قلم کالا

بر اساس تنظیم ستاد تنظیم بازار ،یک هفته مهلت به کارخانه های لبنی داده شده تا ۴ قلم کالای لبنی که پس از اصلاح یارانه‌ها برای آنها نرخ تعیین شده بود، را به ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود برسانند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، نیمی از کالاهایی که کارخانه‌های لبنی تولید و به بازار عرضه می‌کنند، باید شامل 4 قلم محصولی باشد که قیمت آن مصوب شده است.

 در این زمینه به شرکت‌های لبنی اعلام شده تا یک هفته دیگر میزان عرضه 4 قلم کالایی که پیش از این ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب تعیین کرده بود، را افزایش دهند.

پس از اصلاح یارانه‌ها در 20 اردیبهشت 1401، کارخانه‌های لبنی موظف هستند، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار نیمی از کالاهایی که تولید و به بازار عرضه می‌کنند 4 قلم محصولی باشد که قیمت آن مصوب شده است، اما گزارش‌های بازرسی حاکی است که عرضه این کالاها در بازار بسیار کم است.

ستاد تنظیم بازار پس از اصلاح یارانه ها 4 قلم محصول لبنی را با قیمت شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی ۱/۵% چربی ۱۵۰ هزار ریال، شیر بطری یک لیتری ۱/۵% چربی ۱۸۰ هزار ریال، ماست ۲/۵ کیلویی ۱/۵% چربی ۴۹۵ هزار ریال، پنیر uf۴۰۰ گرمی نسبتاً چرب ۳۷۵ هزار ریال تعیین کرده بود.

گزارش‌های ماموران بازرسی از برخی کارخانه ها حاکی است که عرضه این 4 قلم کالا بسیار کم است و در حقیقت دسترسی مردم به این نوع کالاها به حداقل رسیده است.

از آنجایی که این 4 قلم محصول لبنی، پر مصرف هستند ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب برای آنها تعیین کرد تا در سبد غذایی مردم این محصول ضروری کم نشود.

سرانه مصرف لبنیات در ایران روایت های مختلفی دارد، اما در خوش بینانه‌ترین حالت زیر 100 کیلو در سال و تقریبا نصف میانگین جهانی است، در حالی که در کشورهای اروپایی این میزان معادل 350 و تا 550 لیتر شیر در سال گفته شده است.

 

ارسال نظر