شناسه خبر : 24718

۳۱۹ روستای گلستان به لحاظ فیزیکی در معرض خطر هستند

۳۱۹ روستای گلستان به لحاظ فیزیکی در معرض خطر هستند

با وجود نوسازی حدود ۵۰ درصد از بافت فرسوده واحد‌های مسکونی روستایی استان گلستان در ۱۷ سال گذشته، هنوز ۳۱۹ روستا به لحاظ فیزیکی در معرض خطر هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در جمع خبرنگاران گفت: استان گلستان جزو ۱۰ استان اول حادثه‌ خیز کشور بوده‌، و تعداد ۳۱۹ روستای گلستان به لحاظ فیزیکی در معرض خطراتی همانند سیل، زلزله، گسل، رانش و ... هستند.

حسینی افزود: در سال ۱۳۸۴ تنها هفت درصد از واحد‌های مسکونی روستایی ایمن بودند و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد از واحد‌های مسکن روستایی از مجموع ۲۲۸ هزار واحد مسکونی در یک‌هزار روستای گلستان که در بافت فرسوده قرار داشتند، نوسازی شدند.
این مسئول تصریح کرد: اکنون حدود ۵۷ درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم و حدود ۴۳ درصد چیزی کمتر از ۱۰۰ هزار از این واحد‌های مسکونی غیرایمن و غیرمقاوم هستند.
وی بیان کرد: بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن ملی در دولت سیزدهم‌، تصمیم گرفته شد در استان گلستان سالانه تعداد ۲۸ هزار واحد مسکن روستایی و شهری احداث شود که از این تعداد هفت هزار واحد مسکونی روستایی و مابقی شهری خواهد بود.

حسینی همچنین اضافه کرد: در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، تامین زمین و معرفی واجدان شرایط با اداره کل راه و شهرسازی است اما صفر تا صد احداث واحد‌های مسکونی روستایی با بنیاد مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: برای تسریع و تسهیل در ثبت‌ نام روستاییان، سامانه‌ ای طراحی شد تا روستاییان بتوانند بدون صرف وقت و هزینه در «طرح نهضت ملی مسکن» ثبت‌ نام کنند.

در همین حال، این مسئول تاکید کرد: تاکنون ۱۷ هزار نفر در این سامانه ثبت‌ نام کرده اند. در این میان، تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط بوده، و تاکنون برای ۹ هزار و ۷۰۰ متقاضی نقشه برداری انجام شده است.

حسینی همچنین خاطر نشان کرد: در اتفاق سال ۹۹ تعداد ۱۵ روستا دچار خسارت شدند که دو روستای «قورچای» و «نیلو» بیشترین آسیب را دیدند، در یک کار گروهی و جمعی بنیاد مسکن، گروه‌ های جهادی، کمیته امداد، بهزیستی و دیگر دستگاه‌های اجرایی در کمتر از شش ماه تعداد ۸۰ واحد مسکونی برای حادثه‌ دیدگان احداث شد.

ارسال نظر