شناسه خبر : 24250

اعمال محدودیت‌های جدید در صادرات محصولات آب بَر

اعمال محدودیت‌های جدید در صادرات محصولات آب بَر

بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی، سال گذشته، واردات کالا‌های اساسی، ۳ برابر صادرات محصولات جالیزی و «پُر آب بر» بوده، که موجب منفی شدن تراز تجاری در بخش کشاورزی شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، با توجه به افزایش پی در پی قیمت جهانی گندم، دولت علاوه بر اجرای برنامه هایی، چون افزایش خرید تضمینی و ممانعت از خروج آرد و گندم از کشور به اعمال محدویت صادرات محصولات پرآب بر با هدف تمرکز بیشتر در تولید کالا‌های اساسی روی آورده است.

در روز‌های گذشته قیمت جهانی گندم باز هم افزایش پیدا کرد و در بازار‌های جهانی قیمت هر بوشل گندم با افزایش ۱۱ دلار و ۲۵ سنت به هزار و ۹۶ سنت رسید و ذرت هم به عنوان یک نهاده مهم دامی با افزایش قیمت هربوشل به ۳ دلارو ۲۵ سنت با عدد ۷۲۳ دلار معامله شد.

سازمان‌های بین المللی هم درباره وضع تامین غذا در جهان همچنان هشدار می‌دهند و کشور‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی را برای کاهش اتکا خود به واردات کالا‌های اساسی اتخاذ کرده اند که در کشور ما هم دولت با اتخاذ سیاست های جدید و اعطای مشوق های لازم در حمایت از کشاورزان، بر تولید کالاهای اساسی تمرکز کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، اجرای طرح‌های جدید وزارت کشاورزی با اعطای مشوق‌های لازم در حمایت از کشاورزان محقق می‌شود.

به گزارش فائو، ایران هر ساله حدود ۲۰ میلیارد دلار به واردات محصولات اساسی مانند گندم، جو و ذرت اختصاص می‌دهد که این میزان برابر یازده درصد کل صادرات است.

ارسال نظر