شناسه خبر : 23877

کشت هندوانه در ایران محدود می‌شود

کشت هندوانه در ایران محدود می‌شود

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای محدودسازی کشت هندوانه در ایران خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد قربانی در یک گفتگوی تلویزیونی کاهش کشت محصولات آب بر را از جمله سیاست‌های جدید در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی خواند و تصریح کرد: کاهش کشت هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب بر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تغییرات متناوب اقلیمی در سراسر جهان و بروز خشکسالی‌های پی در پی در بسیاری از مناطق، بر لزوم اتخاذ رویکرد‌های جدید در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی  و اتفاقاتی که در کشورمان رقم خورده است، محدود سازی کشت محصولات آب بر در دستورکار قرار گرفته و علاوه بر این، سعی می‌شود با روش‌هایی از جمله افزایش عوارض، صادرات این گونه محصولات غیر اقتصادی شود.

قربانی تصریح کرد: هندوانه یکی از محصولاتی است که محدود سازی سطح زیر کشت آن، تا حد تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی افزود: با کاهش سطح زیر کشت هندوانه، زمین‌های مازاد به سمت تولید نهاده‌های دام و طیور و یا دانه‌های روغنی هدایت می‌شوند.

در سال‌های اخیر و با آشکارتر شدن آسیب‌های کم آبی، موضوع صادرات هندوانه با عنوان "آب مجازی" چالش برانگیز شده و درحالی که برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آبی، هندوانه را کم آب بر و مقرون به صرفه‌تر از غلاتی مانند گندم و جو می‌دانند، عده‌ای نیز اصرار دارند این محصول جالیزی آب بر است و مناسب کشت در مناطق کم آب نیست.

در روز‌های گذشته نیز، برخی رسانه ها به نقل از فعالان اقتصادی بازار میوه و تره بار از صادرات ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه خبر داده و نسبت به آن انتقاد کردند.
این درحالی است که سال گذشته، انتشار تصاویری از چرای دام‌ها در جالیز‌ها و استفاده از هندوانه به عنوان خوراک گوسفندان به دلیل بی مشتری ماندن این محصول، باعث انتقاد کاربران فضای مجازی شده بود.

ارسال نظر