شناسه خبر : 23690

روزانه ۶۰ تن گوشت وارداتی به بازار تزریق می‌شود

روزانه ۶۰ تن گوشت وارداتی به بازار تزریق می‌شود

معاون بازرگانی خارجی شرکت پشیبانی امور دام گفت: قیمت تمام شده دام زنده در ایران نسبت به کشورهای همسایه از جمله پاکستان بالاتر است از این‌ رو باهدف حمایت از مصرف‌کنندگان واردات دام انجام می‌شود.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا؛ دامداران واردات دام را به مثابه تیشه‌ای بر ریشه تولید دام در کشور قلمداد می‌کنند که منافع حاصل از واردات آن بر جیب یک عده سودجو و دلال می‌رود و در نهایت مصرف‌کننده نهایی نمی‌تواند با نرخ مناسب گوشت قرمز را خریداری کند. این در حالیست که به زعم مخالفت‌های جدی فعالان این حوزه شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم این بازار در بیشتر فصول سال مبادرت به واردات دام می‌کند.

حسین سلامی معاون بازرگانی خارجی شرکت پشیبانی امور دام، در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای واردات دام زنده از پاکستان دارید، گفت: تصمیم به واردات گوشت و دام زنده داریم اما هنوز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به آغاز بررسی‌های اقتصادی برای واردات گوشت، تصریح کرد: شرکت پشیبانی امور دام برای تامین ذخایر استراتژیک همواره اقدام به واردات دام می‌کند. اما در سال جدید وارداتی انجام نشده و خریدها مربوط به سال گذشته است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان پشیبانی امور دام با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی، گفت: قیمت تمام شده دام زنده در ایران نسبت به کشورهای همسایه از جمله پاکستان بالاتر است از این‌رو باهدف حمایت از مصرف‌کنندگان واردات دام انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول؛ در حال حاضر کمبودی در زمینه ذخایر استراتژیک سازمان پشیبانی امور دام وجود ندارد و این سازمان گوشت گوساله کیلویی 115 هزار تومان و گوشت گوسفند کیلویی 100 هزار تومان را در میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی توزیع می‌کند.

سلامی در پایان گفت: گوشت‌های منجمد موجود در بازار تولید داخل و خارج کشور هستند.

 همچنین در این رابطه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک، در پاسخ به این پرسش که خبرهایی مبنی بر واردات دام زنده از پاکستان برای تنظیم بازار گوشت قرمز به گوش می‌رسد به نظر شما آیا این واردات می‌تواند بازار گوشت را متعادل کند، گفت: سال‌هاست که ورود دام زنده از پاکستان به ایران به ‌دلیل رعایت نکردن شرایط بهداشتی در پرورش دام در این کشور ممنوع بود.

وی با اشاره به بیم انتقال بیماری‌ از دام‌های پاکستانی به دام و انسان در ایران، تاکید کرد: در یک مقطع کوتاه اجازه ورود دام از پاکستان به سیستان و بلوچستان داده شد که در همان استان کشتار و گوشت استحصال شده از آن در کشور توزیع می‌شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در شرایط فعلی دامداران داخلی با چالش‌های جدی مواجه هستند از این‌رو بهتر بود وزارت کشاورزی همزمان که به فکر مصرف‌کنندگان است راهکاری نیز برای حل مشکلات و مصائبی که تولیدکنندگان با آنها درگیر هستند می‌اندیشید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک با استناد به آمار مدیر سازمان پشتیبانی امور دام تهران، افزود: بنا به آمار سازمان پشتیبانی امور دام روزانه 60 تن گوشت وارداتی به بازار تزریق می‌شود، اینجا این پرسش مطرح است که چرا با وجود عرضه این حجم از گوشت منجمد درعمل شاهد تعادل در نرخ گوشت در بازار نیستیم از این‌رو مسئولان برای کنترل بازار باید چاره بیاندیشند.

وی در پایان تصریح کرد: بازار با واردات تنظیم نمی‌شود، باید بر عوامل آن نظارت کنیم و مانع دلال‌بازی‌ها در عرضه گوشت با قیمت‌های غیر واقعی شویم.

ارسال نظر