شناسه خبر : 23641

۱۰۰ ساختمان در وضعیت خطرناک قرار دارد

100 ساختمان در وضعیت خطرناک قرار دارد

۳۳ هزار ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شده و بیش از ۱۰۰ ساختمان در وضعیت خطرناک قرار دارد. خلاءهای قانونی در زمینه ساختمان‌های ناایمن وجود دارد. اخیراً جسله‌ای هم مدیران شهری با رئیس قوه قضاییه درباره ساختمان‌های ناپایدار داشته‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، موضوع ساختمان‌های ناایمن شهر مدت‌هاست که مطرح شده است. ماموران سازمان آتش‌نشانی بازدیدهایی از ساختمان‌های ناایمن شهر داشته و حتی قرار بود اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شود. البته چند روزی این کار انجام شد اما بعد از مدتی از روی سامانه اطلاعات برداشته شد.

رفع مشکل ساختمان های ناایمن در دستور کار است اما خلاءهای قانونی در این زمینه وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در جلسه با رئیس قوه قضاییه ساختمان های ناایمن بود

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: با حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، دیداری داشتیم. در این جلسه یکی از موضوعات مهم از جمله ساختمان‌های ناپایدار و مشکلات در شهر تهران پرداخته شد و حتماً باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و از قوه قضاییه نیز درخواست کردیم در رابطه با این موضوع مدیریت شهری را همراهی و کمک کند.

13980813000545_Test_PhotoN

برای صدور حکم برای ساختمان‌های ناپایدار و ناایمن با مشکلاتی روبرو هستیم

وی ادامه داد: البته مساله ساختمان‌های ناپایدار فقط موضوع کمک قضاییه نیست و سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها نیز باید در این بخش همراهی لازم را داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای صدور حکم ساختمان‌های ناپایدار و ناایمن نیز ما با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: یکی از موضوعاتی که در این فرآیند ما را با چالش و مشکل روبرو می‌کند این است که در بعضی مواقع افراد زیادی در یک ساختمان ارتزاق روزی دارند و به همین جهت باید در فرآیند صدور حکم به این موضوعات اشاره کرد اما در کل حق مردم است که در جای سالم و ایمن زندگی کنند.

۱۵۰ ساختمان ناایمن و پرخطر در پایتخت داریم/ باید مسئله را جدی بگیریم/ نگذاریم دوباره فاجعه‌ای همانند سینا اطهر در پایتخت تکرار شود

 رئیس شورای شهر تهران به موضوع ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل آبادان اشاره کرد و گفت: در این باره شورای شهر شهرداری تهران را مکلف کرد تا نسبت به همراهی و همکاری و ارسال تجهیزات مورد نیاز برای نجات محبوس‌‌شدگان اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰ ساختمان ناایمن و پرخطر در پایتخت، گفت: باید این مسئله را جدی بگیریم و نگذاریم دوباره فاجعه‌ای همانند سینا اطهر در پایتخت تکرار شود.

 در سال 95 ساختمان پلاسکو فروریخت و تعدادی از آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند. در چند سال گذشته موضوعات متعددی در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر تهران مطرح شد و 33 هزار ساختمان در تهران تاکنون شناسایی شده است.

شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت/بی‌توجهی عمومی به موضوعی ایمنی

مهدی داوری مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در فروردین سال جاری  از شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داد.

داوری در نشست کارگروه هشدار سازمان مدیریت بحران کشور که با هدف بررسی موضوعات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و بررسی نقش قوه قضاییه در کمک به اجرای درست طرح‌های کاهش خطر در محل مرکز فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، از بی‌توجهی عمومی به موضوعی ایمنی به عنوان یکی از مشکلات اصلی در مبحث پیشگیری یاد کرد و گفت که باید این بی‌توجهی از بین رفته و مردم نسبت به موضوع ایمنی دغدغه داشته و آن را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.

13970728000117_Test_PhotoN

وی از شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در سطح تهران خبر داد و گفت:‌ این ساختمان‌ها هر یک به نسبت‌های متفاوت و به دلایل مختلف دارای سطحی از ناایمنی هستند و لازم است که برای حل مشکلات آن‌ها مداخله جدی صورت بگیرد.  

۱۲۳ ساختمان در تهران  وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو دارند 

مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اضافه کرد:‌ از میان این ۳۳ هزار ساختمان، ۳۶۰ ساختمان نیازمند مداخله شدید هستند و ۱۲۳ ساختمان نیز وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند که باید فکری اساسی برای آن شود و در این میان قوه قضاییه نقش موثری بر عهده دارد.

داوری ادامه داد: لازم است ساز و کار دقیقی در این خصوص تدوین شود و نظارت‌ها به طور مستمر ادامه داشته باشد، چرا که مولفه‌های ایمنی متغیر و آسیب‌پذیرند و شاخص‌های آن در یک ساختمان مدام باید مورد بررسی قرار گیرد.

ورود دادستانی به ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران

 ورود دادستانی به موضوع ساختمان های ناایمن شهر می تواند بخش عمده‌ای مشکلات را برطرف کند. خلاءهای قانونی در زمینه ساختمان‌های ناایمن وجود دارد.

مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران از ورود دادستانی به ساختمان‌های ناایمن شهر تهران خبر داد و گفت که باید از این فرصت استفاده کند و بر اساس تکالیف صریح قانونی که برعهده شهرداری گذاشته شده اقدام مناسب را انجام دهد.

14001122001476_Test_PhotoN

وی ادامه داد: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران داریم که بخشی از آن‌ها اولویت شماره یک هستند چرا که مراکز حضور مردم هستند و توقع این است که شهرداری به صورت ویژه به این مسأله ورود کند زیرا دادستانی نیز وارد میدان شده و باید از این فرصت استفاده کند و براساس تکالیف صریح قانونی که بر عهده شهرداری گذاشته شده اقدام مناسب را انجام دهد.

وی ادامه داد: در کنار آن، گودهای رهاشده را داریم و خواهش می‌کنم مناطق تکلیف گودهای رهاشده را نیز تعیین کنند. خیلی از این گودها بیش از ده، پانزده سال است که بلاتکلیف هستند و پایدارسازی گود نیز مدت زمان خود را دارد و اگر به اتمام برسد خطرات جبران ناپذیری دارد. به ویژه گود برج میلاد که تسریع در مصوبات گود برج میلاد را خواستاریم.

 بعد از پلاسکو هوشیاری بیش‌تری در مدیریت آتش‌نشانی انجام شد

 زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران می‌گوید: بعد از پلاسکو هوشیاری بیش‌تری در مدیریت آتش‌نشانی انجام شد. در شورای چهارم با پیگیری آقای چمران سازوکاری برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی انجام شد. همچنین در سال ۹۸ شهرداری ۳۳ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرد که ۶ هزار مورد کم خطر و ۳۵۰۰ مورد پرخطر هستند.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل قانونی در دوره گذشته چه اتفاقی صورت گرفته است، عنوان کرد: لذا باید در این دوره این موضوع مورد اولویت قرار گیرد تا فاجعه کلینیک سینا اطهر تکرار نشود.

بر اساس این گزارش، تعدادی ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد. مدیر عامل سابق سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران بارها اعلام کرده بود که سازمان آتش‌نشانی تنها می تواند به این ساختمان‌ها اخطار دهد و ضابط قضایی نیست در این دوره مدیریت شهری به موضوع ساختمان‌های ناایمن توجه شده و قرار است برنامه‌هایی در این زمینه اجرا شود.

 

ارسال نظر