شناسه خبر : 23537

مصرف انرژی ساختمان های کشور سه برابر متوسط جهانی است

مصرف انرژی ساختمان های کشور سه برابر متوسط جهانی است

رییس کمیسیون انرژی، مصالح استاندارد و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با بیان اینکه استاندارد و کیفیت ساختمان ها قربانی منفعت برخی سازنده ها شده است، اظهار کرد: هرسازنده ای بخش اقتصادی خود را در نظر میگیرد و به دنبال منفعت بیشتر از فرایند کاری خود است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، احمدرضا طاهری، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: برخی از سازنده ها برای پرداخت هزینه کمتر به سراغ مصالح غیر استاندارد و بی کیفیت می روند و از تجهیزاتی که راندمان پایین تری دارند، استفاده می کند که در نتیجه کیفیت ساختمان ها را پایین می آورد .

وی، با اشاره به این که ساختمان ها و تجهیزات مورد استفاده در آن ها، کیفیت لازم را برای کم مصرف بودن ندارند، افزود: مصرف سرانه آب در ساختمان های کشور، بسیار بالا است ضمن این که مصرف انرژی نیز ۲ تا ۳ برابر متوسط جهانی و ۴ تا ۵ برابر کشورهای پیشرفته است .

رییس کمیسیون انرژی، مصالح استاندارد و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، رتبه بندی و ارزش گذاری ساختمان ها را راهکاری موثر برای ایجاد بازار رقابتی در صنعت ساختمان برشمرد و توضیح داد: اگر ساختمان ها بر اساس معیارهای کیفی از قبیل استفاده از مصالح استاندارد، طراحی مناسب اقلیمی، تجهیزات با راندمان بالا و منطبق با شیوه ساخت و میزان مصرف انرژی رتبه بندی شوند  و ساختمان های بی کیفیت و با کیفیت از هم تفکیک شوند، رقابتی سالم بین سازنده ها ایجاد می شود .

وی، ادامه داد: زمانی که سازنده های محصولات بی کیفیت  ببینند بازاری برای محصولات خود ندارند، برای بالا بردن کیفیت محصولات خود رقابت می کنند و از طرفی قیمت ملک براساس معیارهای کیفی قیمت گذاری خواهد شد نه براساس کف پوش و کابینت و نمای ساختمان ها .

رییس کمیسیون انرژی، مصالح استاندارد و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، خاطر نشان کرد: مشخص بودن رتبه و کیفیت ملک برای خریدار و بهره بردار مستلزم شناسنامه فنی ملکی است تا تمام مشخصات در آن درج شود و سازنده هایی که با کیفیت بالا ساخت و ساز می کنند با قیمت بالاتری بفروشند و سود بیش تری به دست آورند بنابراین حساسیت و دقت واحدهای کنترلی نیز بالا می رود .

 

ارسال نظر